16 april 2019, Pump Bay, St. Kitts tisdag

Bild: Akta dig för fartygen!

Efter frukost åkte ankaret upp och vi åkte de 4,5 sjömilen, för motor, till huvudstaden Basseterre. Ett enormt kryssningsfartyg (Symphony of the Seas: 362 meter lång) låg vid kajen. Vi räknade åtta våningar med balkonger. Själva ankarplatsen var väldigt orolig och en del olja och skräp, framförallt plast och styrenförpackningar, flöt runt. Det var inte lätt att få utombordaren ner ifrån akterdäcket in i jollen på grund av allt rullande men till slut var vi redo för att åka in till den lilla marinan för att leta upp tullen och immigration för att klarera ut. Mängder med turister från kryssningsfartyget, biljettförsäljare och annat folk på gatorna. Tullen fanns i anslutning till marinan och immigration fanns vid kryssningsterminalen. Det gick fort och kostade inget. Sedan gick vi till RAM:s i stan och handlade färskvaror (bröd, grönsaker, frukt och kött) för att därefter åka jollen tillbaka till Bengt eftersom vi inte ville stanna kvar på den rulliga och smutsiga ankarplatsen. Att få upp utombordaren var inte heller så lätt i den höga dyningen och att få upp jollen på däck var ännu svårare, framförallt för att det passerade mängder med utflyktsbåtar i full fart som hade plockat upp turister och som förorsakade jobbiga svallvågor. Efter en snabb lunch tog vi upp ankaret, rullade ut genuan och seglade längs kusten bort från stan norrrut till Pump Bay. Även där en orolig ankarplats men vattnet var i alla fall rent. Tyvärr började det regna sot från en skogsbrand uppe i bergen så vi fick ha myggnäten framför luckorna så länge vinden var sydost. Vi fick dammsuga i sängen för det låg en del sot i den.

Efter en underbar solnedgång med en lång ’green flash’ lyste den nästan fulla månen upp havet och vi åt en god indisk middag i sittbrunnen bestående av Chicken Garam Masala.