01 December 2019 | Pacific

14 maj 2019, Kralendijk, Bonaire, tisdag

17 May 2019 | Bonaire
Wim van Blaricum
Efter frukost gick vi till marinakontoret för att betala avgiften för bojen. Sedan gick vi in till stan där ett stort kryssningsfartyg hade lagt till. Mängder med folk på gatorna, mest turister från Colombia och många som ville sälja turer och utflykter. Vi gick en sväng till turistkontoret och frågade om hur man kan komma till flamingoreservatet som ligger dryga 15 kilometer söderut. Taxi eller guidad tur var förslagen men även en hyrbil skulle vara bra för att se sig omkring. Vi funderar på det eftersom det inte är särskilt billigt här (hyrbil 60 USD/dag). Det går att cykla eftersom ön är platt och trafiken tät och vägarna smala. På hemvägen köpte vi ett bröd i bageriet och gick vi in till dykshopen och köpte en mycket bra bok ’Reef Fish’ om fiskar i Karibiska havet. Nu vet vi vad fiskarna heter som vi ser i vattnet när vi snorklar. Varmt idag med mycket vind och Bengt är täckt av salt och brun sand, vi har inte haft regn på länge som spolar bort allting. Lite Kanarieöar-känsla.

Vi snorklade och såg en del ’nya’ arter. Vid femtiden rodde vi iland och gick till ’Fishermans Wharf’ där gratisbussen till supermarknaden gick ifrån. Bussen går två gånger i veckan och så får man en timme på sig inne i affären. När vi satt och väntade på bussen kom vi i samspråk med ett engelskt par som hade seglat hit från Martinique. På Atlantöverfarten hade han fått en tumör i magen och hon hade brutit nyckelbenet. Dagen efter ankomst, julafton, opererades han på sjukhuset i Fort-de-France. De var sammanlagt fyra månader på Martinique, hon bröt även handleden, de är mycket nöjda med vården de har fått. De behövde inte flyga till England för vård, han hade förmodligen inte överlevt detta. EU-medborgare har rätt till sjukvård utomlands och får ersättning från sin försäkringskassa. Här var ännu en EU-nöjd engelsman! Nu skulle de vidare till Panama och segla över Stilla Havet till Nya Zealand.

Sju personer åkte minibuss till ’Van den Tweet’ som är en Albert-Heyn (typ ICA). Därinne tror man att man är i Holland. Språket är holländska och varorna i dem dito fast priserna var inte särskilt holländska. Det var dyrt och dessutom i USD men det var roligt att gå omkring i den stora affären och titta. Vi köpte en del, framförallt färskvaror och sedan var det bara att lasta allt i bussen igen och låta sig köras tillbaka till båten. Skönt!

bon8

Hailing Port: Wallhamn, Sweden
Crew: Elisabeth and Wim
About:
Vi är Wim och Elisabeth, båda i 50-års ålder som träffades vintern 2011. Tillsammans har vi sex barn. Segling, havet och öar är det som lockar oss. Hamnar undviker vi så mycket som möjligt. Vi ligger helst på svaj. [...]
Extra:
Vem är Bengt? Bengt är en Bruce Roberts 44 Offshore som byggdes av Bengt Matzén i Stockholm mellan 1987 och 2001. Bengts dröm var att segla jorden runt men det blev aldrig av. Vi köpte båten av hans dödsbo och gav den namnet som en hommage till honom. Bengt är byggd i stål och [...]
Social:
Bengt 's Photos - Bilder (Main)