Borta med Bengt

En resa

17 maj 2019, Kralendijk, Bonaire, fredag


Dagarna flyger förbi och om vi inte skriver ner vad vi gör och vad som händer är det svårt att komma ihåg det sedan. I förgår fick vi besök av våra holländska grannar, Kees och Trees, från ’Rebel’. De har varit länge på Bonaire och trivs bra här fast de ska också vidare till Panama och Stilla Havet nästa år. Båda har gått dykkurs här och även skepparen, jag , är lite sugen på det. Men…det är dyrt med dykkurser och utrustningen är också dyrt.

Vi snorklar och simmar från båten. Det är helt fantastiskt här och nu när vi har boken kan vi se vilka arter vi ser simma under oss. Bengt har blivit borstat och skrapat för sista gången. På tisdag tar vi upp honom i Curacao för underhåll. Sent på eftermiddagarna tar vi en promenad när det börjar svalna, det är väldigt varmt och torrt här men vinden är skön och svall. Det bakas och städas som vanligt och vi har gjort lite småreparationer på Bengt. Hela båten är täckt med brun sand, som på Kanarieöarna, och regnar gör det inte här så vi bestämde oss för att lägga oss i marinan på Curacao innan vi tar upp båten för att spola bort allt sand och salt innan vi säter igång med målningsarbete.

Vi hade tänkt oss att åka imorgon, lördag, till Spansk Vatten på Curacao som ligger drygt 40 sjömil härifrån men snorklingen är så fint här att vi stannar kvar tills på söndag och då vi åker direkt till St. Annabaai (Willemstad) på Curacao där Bengt ska tas upp vid ’Curacao Marine’ på tisdag. Elisabeth snorklar och jag fridyker ner under båten till 8–10 meters djup och försöker ta kort på fiskarna därnere. Tyvärr har jag inga glasögon på mig så jag ser inte fisken på den lilla kameraskärmen och följaktligen tar jag bilderna lite på måfå genom att sikta på det jag vill ta kort på. Ibland blir det en bra bild men oftast inte. Det är bara att radera de. Dessvärre knäckte jag min handled så vi hade inte kunnat åka imorgon ändå. Det tar ett par dagar innan den är tillbaka till det vanliga så vi bestämde oss för att åka tidigt på måndagsmorgon. Det är artrosen som gör att det blir så.

Vid femtiden ställde vi oss vid ’Fishermans Wharf’ igen och åkte gratisbussen till supermarknaden för att handla lite mer ’holländsk’ och annat som vi behövde.