13 November 2019 | Panama-City

06 August 2019 | Curacao
Wim van Blaricum | Hot!
2 augusti 2019, Spaans Water, Curacao, fredag

Helgen, och några dagar till, ägnades åt köksbordet. Det tog Elisabeth lång tid att få bort masurbjörken med hjälp av en vass tunn kniv och vatten. Hon räknade till mer än tjugo timmars arbete. Plywoodskivan som är själva bordet var också skadad så det blev många timmar av slipning, spackling, slipning, spackling, slipning, spackling, slipning, spackling och en sista slipning.

Vi använde vanlig snickerispackel som är lättslipat men som dammar fruktansvärt mycket. Hela båten blev täckt med ett tunt lager vitt damm vilket tog ett tag att städa upp. Det gick tyvärr inte att få ut bordet genom ingången så vi fick göra slipningen inne. De här dagarna var det mycket varmt eftersom vinden var svag och fuktig på grund av en tropisk våg som passerade norr om oss. Vid slipningen stängde vi luckorna för att undvika att dammet flög runt för mycket så det blev mycket varmt inne och svetten rann men dammet yrade igenom hela båten ändå. Efter den sista slipningen torkades bordet flera gånger med en klibbduk och, efter maskering, målades första lagret lackfärg. Kulören, någon slags gräddvit, passar bra till teak. Andra lagret målades på eftermiddagen, det torkar fort här, men då hade vi glömt att stänga luckorna så det runtflygande dammet fastnade på den våta färgen. Suck! Bara att slipa lätt och måla en tredje gång. Den här gången stängde vi både luckor och fönster. Som sagt är det mycket varmt och även om det har börjat blåsa kuling igen blev det svettigt inne utan öppna luckor så vi satte oss i jollen, åkte iland ett par timmar efter avklarad målning, och passade bl.a på att ringa Börje som hade födelsedag. När vi kom tillbaka hade färgen torkat tillräckligt för att kunna öppna allt igen. Nu är det 'bara' golven kvar. Dagen efter oljades och vaxades teakranden runt bordsskivan och kryddhyllan monterades igen. Klart! Fast färgen får härda ett par dagar innan vi kan börja använda det normalt.

Saker-att-göra på listan stryks för varje dag och det är inte många grejer kvar att göra eller laga fast vi har några 'roliga' saker kvar, bland annat att tillverka en plywood lucka som skydd för förluckan i dåligt väder och att rengöra kaminerna. Vi väntar på paket från Holland med reservpropeller till utombordaren, skickat för mer än en vecka sedan men som inte har kommit fram ännu. På postkontoret i Holland hade kassörskan lovat min mamma att det skulle ta mellan fyra och sju dagar. Det är, i skrivande stund, elva dagar sedan hon postade det. Vi har också haft en lång mejl-diskussion med IPS (International Parcel Service) i Florida som ska skicka paket med vindgeneratorn som vi köpte där. Vi betalade 150 $ US för frakten till Curacao (paketet väger 15 kilo) men fick ändå en faktura på 30 $ US för 'lokal transport till kunden'. Totalt kostar det alltså 180 $ US att skicka det. Tullavgiften vi fick betala i förskott är på 50 $ US men den får vi tillbaka när vi lämnar ön i slutet på augusti (minus 7 $ US i avgift). Vårt nya roderblad till vindrodret skulle skickas i slutet på juli men även där verkar det dröja ett tag, vi har inte hört något ännu från tillverkaren. Som tur är har vi en pålitlig adress i form av Viktor, OCC-portofficer här på Curacao.

Även om det kostar att vara medlem i Ocean Cruising Club (65,- £ per år) finns det många fördelar med det, bland annat ett stort nätverk av hjälpsamma och vänliga portofficers runt om i världen som mer än gärna hjälper till om man har problem eller behöver reservdelar. Medlemskapet är också ett bra sätt att lära känna andra OCC-medlemmar.

I torsdags gick vi på 'Captains dinner' på 'The Pier' igen. Den här gången serverades räkspett som var mycket goda. De här middagarna är ett bra tillfälle att lära känna både andra seglare och lokalbor. Vi träffade bland annat ett holländskt par, Lucas och Matty, som hade seglat sin katamaran 'Tipsy Turtle' till Kaap Hoorn och fick höra en del skräckhistorier men fick också en del bra tips. Nu hade de sålt båten och bosatt sig på Curacao och börjat ett litet pensionat för nudister. Vid bordet satt Elisabeth bredvid en österrikisk tjej vars syster bodde i Stockholm. När hon var och hälsade på där åt hon kanelbullar för första gången som hon tyckte mycket om. Elisabeth blev kanelbulle-sugen så till fredagsfika började hon baka kanelbullar som vi inte har ätit på många år. Även om det är fredag varje dag och det ända arbete vi gör är att ta hand om Bengt så hade vi en god fredagsfika med färska kanelbullar och starkt kaffe.

Life is hard!

bull

n
Vessel Name: Bengt
Vessel Make/Model: Bruce Roberts 44 offshore
Hailing Port: Wallhamn, Sweden
Crew: Elisabeth and Wim
About:
Vi är Wim och Elisabeth, båda i 50-års ålder som träffades vintern 2011. Tillsammans har vi sex barn. Segling, havet och öar är det som lockar oss. Hamnar undviker vi så mycket som möjligt. Vi ligger helst på svaj. [...]
Extra:
Vem är Bengt? Bengt är en Bruce Roberts 44 Offshore som byggdes av Bengt Matzén i Stockholm mellan 1987 och 2001. Bengts dröm var att segla jorden runt men det blev aldrig av. Vi köpte båten av hans dödsbo och gav den namnet som en hommage till honom. Bengt är byggd i stål och [...]
Social:
Bengt 's Photos - Bilder (Main)