Borta med Bengt

En resa

Paket

Bild: blogskrivare

6 augusti 2019, Spaans Water, Curacao, tisdag

Idag skulle paketet ha levererats men när jag var iland i morse för att kolla detta hade jag fått mejl att jag skulle kontakta Fedex-kontoret här på Curacao. De behövde mer information om mig (typ pass, registreringsbevis för båten, etcetera) trots att Victor redan hade fått kopior på mina papper och skickat dessa vidare. Efter ett tag visade det sig dock att paketet hade gått vidare med leverans idag, tisdag. Jag passade även på att skicka mejl, uppdatera bloggen och kolla var vi kan fylla våra gasflaskor. Innan vi åker härifrån måste även katten till en veterinär och få sig en ny vaccination mot rabies så jag mejlade veterinären som ligger i närheten av 'Vreugdenhil' och fick en tid nästa torsdag.

När jag satt där utanför kaféet kom jag i samspråk med en holländare, Kasper, och hans vietnamesiska fru som satt och väntade på bussen. Hon får bara stanna i tre veckor på Curacao och måste sedan lämna ön. För dem betyder detta att de inte kunde skicka efter reservdelar till bland annat deras watermaker. Även på de andra ABC-öarna får hon inte stanna länge. Så här i orkansäsongen är det inte roligt att vara tvungen att segla vidare. En lika lång visumförlängning kostar 300 USD för henne. Jag, som holländare, får stanna i sex månader på Curacao men Elisabeth får bara stanna i tre månader och måste också betala 300 USD för en tre månaders förlängning. Elisabeth valde att stanna på båten eftersom det blåste 16-20 m/s från syd och sydost som inte är en bra vindriktning här eftersom vi då inte har skydd från land men vågorna har hela Spaansk Water på sig att bli rejält stora. På hemvägen blev jag förstås genomblöt fast jag hade sprayhooden uppe.

pa
Frukost

fl
Fiffiga lösningar

mj
Oönskade husdjur i mjölet