14 October 2019 | Aruba, Airport Anchorage

04 September 2019 | Karaibiska havet, Spaans Water, Curacao
Wim
Veckan som har gått.

Måndag laddade vi ner väderprognoserna för att kolla vart DORIAN tar vägen. Den har en nord-väst kurs så den påverkar inte oss förutom att det blir lite mindre vind på tisdag och onsdag. Vi har kört watermakern och lagningen lyckades delvis. Det sprutar inte lika mycket som innan. Ett par handdukar ser till att vattnet inte rinner in i motorrummet. För säkerhetsskull smörjde vi på lite mer epoxi. På eftermiddagen körde Thuy och Kasper förbi och bjöd in oss på 'fika'. De hade varit på ambassaden och fått olika besked beroende på vem de pratade med så de bestämde sig för att åka till Bonaire imorgon, tisdag. Bonaire är en holländsk kommun och har en annan status än Curacao som är ett oberoende land inom det nederländska kungariket. Fråga mig inte vad skillnaden är men när man kommer till Bonaire är det den holländska gränspolisen (immigration) och tullen man har att göra med. På Curacao har de en egen immigration och tull. Vi hade i alla fall en mycket trevlig eftermiddag med de här två.

Tisdagsmorgon vinkade vi hejdå åt Thuy och Kasper och åkte sedan in till fiskarhamnen och tog bussen till 'Vreugdenhil' för att handla upp oss inför avfarten nästa vecka. Efter att ha handlat gick vi till kaféet för att ta en kopp gratis kaffe. Den här morgonen hade personalen ställt ut en smarrig 'frozen cheesecake' till kunderna. Gott! På eftermiddagen skulle vi tvätta i tvättmaski-nen som kräver lite meck med generatorn som ska upp på däck och kranar som ska öppnas och stängas. Den lilla avstängningskranen till tvättmaskinen hade fastnat och vägrade att röra på sig så jag var tvungen att klättra över motorn och byta ut den mot en ny. För detta fick vi öppna ett antal skåp för att få fram rördelar, nya slangklämmor och teflon-tejp. Vad som skulle ha blivit en enkel sak som att köra en tvätt blev ett två timmars svettigt meckande. Watermakern läckte mycket mindre idag och det vattnet som rann ner samlades upp i en uppfinning som Elisabeth gjorde. Hon tog en liten plast-ask, gjorde hål i den för en tunn slang och ledde den i en hink på golvet. Vattnet rann i asken och genom slangen in i hinken. Genialt!

katting

Onsdag var det dags för ankarkätting-rengöring igen. Sedan sist har det blivit en del påväxt, det växer fort i det 29 gradige vattnet. Vi hade tänkt åka till helgen eftersom vädret är, för Curacao, ganska lugnt. Därefter fick jag ett stort plåster på det infekterade myggbettet, tog på våtdräk-ten, hoppade i vattnet och gjorde rent propellern (som inte var särskilt smutsig), Loggen och saltvattenintaget. Sedan startade vi motorn och körde lite fram och back. Inget hände! Bengt gick bara långsamt framåt och krockade nästan med vår tyska granne, redo med stora fendrar, som trodde att vårt ankare hade släppt. Av med motorn, av med motorhuvudet, på med pannlampan och in med gubben. Elisabeth körde fram och back med spaken och jag kollade morse-kablarna. Kabeln till backslaget sitter fast på den med en pinne som hålls på plats med en liten saxpinne. Den hade försvunnit och då gick det naturligtvis inte att växla mellan fram och back eftersom kabeln hängde lös bredvid. Ny saxpinne på plats. Ut med gubben, av med pannlampan, på med motorhuvudet och på med motorn. Funkar! På eftermiddagen kom Tobias och Yana förbi för att säga hejdå och visa upp sin nya jolle som de hade köpt i China och som äntligen hade kommit fram. De ska till Colombia via boka Santa Cruz där vi förmodligen kommer att ses på lördag.

Torsdag tog vi bussen in till 'Vreugdenhil' igen för allra sista gången för att bunkra och ta en gratis kaffe. Vi hade tänkt åka härifrån på lördag, ankra längre upp på kusten vid Boka Santa Cruz och sedan åka över de 53 sjömilen till Aruba på söndag.

Fredag åkte jag iland tidigt på morgonen eftersom vi hade glömt betala en räkning så jag satte mig vid 'The Pirate's Nest' och gjorde ett antal dator ärenden. Efter kaffet tog vi 10:45 bussen in till Willemstad för att klarera ut. Vi hade sällskap med Dan från den amerikanska båten 'Exit Strategy'. Han skulle också klarera ut, fast för Bonaire, så vi hade sällskap både till tullen på Punda sidan och över pontonbron till Otra banda där immigration ligger. Dan var en trevlig bekantskap och det gjorde de långa promenaderna under den heta solen mer uthärdliga. Det var en varm dag så vi svettades rejält. På tullkontoret var det svalt så vi väntade gärna en stund när det blev datorkrångel. Det var samma tulltjänsteman som klarerade in oss och han var mycket trevligt. Skulle vi komma tillbaka nästa år hade han gått i pension sa han och lät mycket glad.

Det var många skepp som skulle genom pontonbron så vi var tvungen att ta färjan över. Immigration ligger långt bort men belöningen är ett kontor med 16 graders kyla och en vattenautomat med iskallt vatten. Här gick det fort, jag hade gärna suttit kvar en stund till i kylan, så vi gick tillbaka över bron i stan där våra och Dan's vägar skilde sig. Vi gick i på McDonalds, åt lunch och satt länge inomhus. Bussen tillbaka gick 14:15 och där träffade vi Dan igen. Han seglar till Bonaire imorgon och väntar där på sin fru som kommer dit i slutet på september. Vi skulle till Aruba så Dan ville ge oss sin gästflagga från ön eftersom vi inte hade någon och han skulle nog inte dit mer. Som förra gången vi var i stan med bus 6A åkte vi tillbaka hela vägen till Jan Thiel och handlade upp alla våra Antillerna gulden (ANG) i Albert Heyn. På Aruba är det nämligen US-dollar som gäller. Det blev en svettig och seg promenad tillbaka till jolledockan eftersom vi var trötta efter en varm dag på stan. På vägen tillbaka till Bengt stannade vi hos Dan och fick en fin gästflagga från Aruba. Sedan blev det bad och vi började göra iordning Bengt för avfart eftersom detta tar en stund efter 2 månaders ankring utan att ha flyttat på båten. Utombordaren togs upp och spolades av med färskt vatten, jollen togs upp, genuakapellet togs ner och rullades upp, sittbrunnen städades ut och grejer togs in och stuvades undan och till slut monterades vindrodret.

Efter frukost började vi göra iordning det sista på Bengt. Elisabeth tog hand om sjöstuvningen inne och jag tog bort vindgeneratorn från förstaget och fixade med seglen. Katten hade lite svårt att fatta att han skulle vara inne, blev sur och gömde sig längst in i förpiken. Strax efter åtta tog vi upp ankaret och gick långsamt mot utgångskanalen som leder till havet. I början ligger ett par grund. Vi gick lite för långt in mot land och fastnade i leran. Motorn orkade inte dra loss oss och den enda båten som kom förbi, en charter-motor-båt, fick inte hjälpa till för sin chef. 'Ring sjöräddningen på 913' var rådet han gav oss innan han åkte vidare. Vi hade hamnat på tvären i kanalen så vi rullade ut genuan eftersom vinden kom in från sidan. Efter ett tag kom en tillräckligt stark vindpust och då började Bengt luta, röra på sig och seglade av grundet. Vi fortsatte resan mot Boka Santa Cruz som ligger 25 sjömil längre norrut på Curacao. Vi hade en fin undanvindssegling och vid tvåtiden ankrade vi i den vackra viken. Nu var vi illegala i landet eftersom vi redan hade klarerat ut för Aruba och dessutom hade vi inget ankringstillstånd för den här viken (bara för Spaansk Water). Här är rent och klart vatten så vi snorklade och sim-made runt och passade på att kolla både roder och köl. En del färg på undersidan av både kölen och rodret hade försvunnit men annars var allt bra. En plastbåt hade nog fått skador. På land en fin strand och en liten fiskehamn för småbåtar. Lite längre bort ligger 'the blue cave', blåa grottan, där man kan simma/snorkla in och njuta av ljuset från solen som lyser in i grottan och som ger ett blått ljus därinne. Eftersom vi är illegala i landet tänker vi inte gå iland utan bara njuta av det varma klara vattnet och simma och snorkla.

es

Här ligger också tyska 'Maya', som vi träffade på Spaansk Water, och som ska lämna Curacao idag, söndag, för att segla till Colombia men de hann med en fika på Bengt. På kvällen flög kust-bevakningen två gånger över oss med sin helikopter så vi väntade oss oväntat besök senare eftersom vi inte hade tillstånd.

shalom

Hailing Port: Wallhamn, Sweden
Crew: Elisabeth and Wim
About:
Vi är Wim och Elisabeth, båda i 50-års ålder som träffades vintern 2011. Tillsammans har vi sex barn. Segling, havet och öar är det som lockar oss. Hamnar undviker vi så mycket som möjligt. Vi ligger helst på svaj. [...]
Extra:
Vem är Bengt? Bengt är en Bruce Roberts 44 Offshore som byggdes av Bengt Matzén i Stockholm mellan 1987 och 2001. Bengts dröm var att segla jorden runt men det blev aldrig av. Vi köpte båten av hans dödsbo och gav den namnet som en hommage till honom. Bengt är byggd i stål och [...]
Social:
Bengt 's Photos - Bilder (Main)