15 November 2019 | Panama

06 October 2019 | Aruba
Wim van Blaricum
Söndag 7 oktober 2019,

När vi vaknade på måndagsmorgon hade 'Artemis' redan tagit upp ankaret och seglat i riktning mot Santa Marta i Colombia. Vi åkte in till stranden och gick till 'Superfood' för att handla lite. Det är en riktig stor supermarknad med bland annat egen stroopwafel tillverkning. Sedan bad vid stranden för att kyla ner oss innan vi åkte tillbaka till Bengt.

Våra planer är att stanna på Aruba en vecka eller så till och göra iordning sittbrunnen. Nåtningen på sittytan börjar kleta till sig mer och mer och att byta ut en bit här och en bit där för att göra om samma sak igen om ett par veckor känns meningslöst så vi kommer att ta bort de mest skadade nåtningar, spackla igen de med epoxispackel och sedan måla hala sittytan med vitt lackfärg. På vissa ställen lägger vi anti-slipp. Fördelen är att vi får en bra yta, ingen kletig nåtning, svalare inne och snyggare. Nackdelen är att det behöver underhållas oftare och att det inte är ' teak' längre.

Tisdagsmorgon åkte vi in till stranden för att ta en lång promenad på Eagle Beach men den här gången gick vi åt andra hålet istället. Det är en lång strand. Vi hann precis åka tillbaka till Bengt och ta oss ett dopp innan åskan var över oss. Vinden gick runt till sydväst och regnet öste ner. Kall vind och stora regndroppar igen. Blir det för jobbigt tar vi upp ankaret och åker tillbaka till Airport Anchorage. Elisabeth passade på att skura sittbrunnen när det nu ändå regnade och sedan skurade vi rent akterdäcket. Sedan försvann vinden, solen kom fram igen men dyningen stannade ett tag till.

Onsdag kom med ostlig vind även om natten var stilla och extremt varmt och fuktigt. Vi gick iland för att handla lite på 'Superfood' och för att hitta Wifi. Alla hotell och restauranger har inloggning på sina Wifi och den gratis hotspot från turistkontoret funkade inte. Till slut tog vi en fika i Superfoods kafé eftersom de har 'gratis' Wifi där. För att få tillgång till det måste man gilla de på Facebook. Smart! Vi kunde i alla fall kolla mejl och ringa med Whatsapp.
Resten av dagen ägnade Elisabeth sig åt plantera gräs till katten, hon hade grävt upp grästuvor vid vägen, och plantera om de två krukväxterna vi har i ny jord som vi hade köpt på supermarknaden. Hon höll också på med hemligheter (jag fyller år imorgon). Jag började med sittbrunns-projektet. Borttagning av klet och spackling med samma spackel som vi har använd till däcket.

Sent på eftermiddagen åkte vi iland och gick en strandpromenad. Oftast går man fram och tillbaka och inget särskilt händer. Ibland är det ett dop med dopp i havet och ibland går man förbi ett bröllop på stranden. Just idag var det bröllop med många finklädda människor med lika många hudfärger, allt mellan kolsvart och kritvit. Efter ceremonin började gästerna kasta saker i havet. Vigseln skedde på holländska så jag frågade en av damerna som gick runt med en korg med snäckor varför man kastar de i havet. Man kastar en snäcka och gör en önskning för brudparet fick jag veta av den vänliga kvinnan. Jag tackade för svaret och vi gick vidare på stranden och letade efter små av havet slipade glasbitar till Sue som gör små saker av de. Vi fick till exempel en liten julgran gjord av glasbitar från Nevis när vi tog avsked från de.

När man går såhär på den långa vackra stranden kan man ibland längta tillbaka till Lovers Beach på Nevis och promenaderna med Lawrence och Sue. Tillbaka vid jollen stod jag i vägen för en tärna som flög över och tömde sina tarmar på min rygg. Det var bara att hoppa in i havet.

Torsdag var min 61-års dag. Redan vid halv fyra blev vi väckta av telefonen som ringde och ringde och ringde. Min mamma hade glömt tidsskillnaden. Jag firades med kaffe på sängen, sång och ballonger. I present en liten Wim komplett med snäckhalsband, OCC-hatt och paréo. Tyvärr var vädret lite ostadig så efter slipningen av sittbrunnen blev det ingen målning eftersom teaken torkar så långsamt när det blir blött.

Elisabeth hade bakat en smarrig citron-kladdkaka som serverades med färsk vispgrädde dagen till ära. Eftersom vi inte gick iland kunde vi inte kolla mejl och nyheter om Lorenzo so vi skrev ett Sailmail-mejl till Joachim och Dany från 'Sabrina', som ligger på Kanarieöarna, och frågade om de hade några nyheter om Azorerna. Det hade de: Hamnen på Flores var total förstört men annars hade öarna klart sig relativt bra.

Vi hade en riktig 'holländsk' middag bestående av 'Vlaamse' pommes frites, kroketter och en god sallad. Elisabeth har börjat läsa om Söderhavet och ratar boken om Patagonien. 'Kanske inte så dumt att se Söderhavet innan öarna försvinner på grund av den stigande havsnivån.' Mmmm! Åska och regn runtomkring oss men vi fick bara några droppar.

Vinden höll i sig hela natten så vi sov alldeles utmärkt och hade inget oönskat besök i form av mygg. Efter att regnmolnen dragit förbi målade jag sittbrunnen två gånger med samma lack som vi har till bordet. Det blev mycket fint. Elisabeth brukar ligga i simringen, som sitter fast med en lång lina, bakom Bengt men tyvärr sprack den på Martinique i 2016 inköpte ringen.

Lördag blev städ och tvättdag. Vi tog en lång promenad på stranden på eftermiddagen. Jag letade länge efter en flaska lacknafta, köpt på Curacao men hittade inte den. Penslarna fick tvättas och rengöras på annat sätt istället.

Söndag var Elisabeths dotter, Alice, födelsedag så vi gick till Superfood för att ringa via Whatsapp. Det finns en leksaksaffär på övervåningen som Elisabeth hittade en ny simring på.

Vi hörs nästa vecka!

Hailing Port: Wallhamn, Sweden
Crew: Elisabeth and Wim
About:
Vi är Wim och Elisabeth, båda i 50-års ålder som träffades vintern 2011. Tillsammans har vi sex barn. Segling, havet och öar är det som lockar oss. Hamnar undviker vi så mycket som möjligt. Vi ligger helst på svaj. [...]
Extra:
Vem är Bengt? Bengt är en Bruce Roberts 44 Offshore som byggdes av Bengt Matzén i Stockholm mellan 1987 och 2001. Bengts dröm var att segla jorden runt men det blev aldrig av. Vi köpte båten av hans dödsbo och gav den namnet som en hommage till honom. Bengt är byggd i stål och [...]
Social:
Bengt 's Photos - Bilder (Main)