01 December 2019 | Pacific

29 November 2019 | Panama
Wim van Blaricum
Söndag 24 november 2019, Las Brisas, Panama

Den här veckan har gått fort, vi har varit i gång med batterier och kanalgenomfart.
Måndagsmorgon åkte vi iland för att betala räkningar. Vi använder 'Internet para todos', internet för alla, som är ett gratis internet som Panama erbjuder sina medborgare. Det är inte så snabbt och ute på ankarplatsen är mottagningen beroende på hur båten ligger men det funkar bra. Mycket regn så vi samlade vatten i våra hinkar till tvätt och disk. Batterierna tappar nu laddningen helt på natten och vi får köra motorn på morgonen.

Tisdag gick vi iland för att köpa nya batterier. Det finns en del batteri-affärer i stan men det är långt med båda buss och taxi så vi försökte först hos de små båtaffärer här i området. Vi hittade 'Global Marine' som säljer Deka batterier. Vi beställde fem 105 ampere Deep-Cycle batterier till ett pris på 200 dollar per styck. Samma batteri kostar 285 dollar hos Budget Marine på Aruba. Märket är från USA och av den typen som är lämplig för solpanelsladdning. Förutom det har vi haft problem med vår septiktankpump som bara ville fungera efter att vi tog isär den och gjorde rent den inuti. Det går bra en gång men att göra det varje dag är inte roligt. Pumpens ventiler var slitna och höll inte tätt även om den bara var drygt ett år gammal. Vi bytte till den gamla pumpen som satt i båten när vi köpte den. Vi hade hittat nya ventiler och totalrenoverade hela pumpen. Den här gamla pumpen har ett stort membran som klarar av att pumpa igenom 'skiten' mycket bättre än de 'nyare' pumparna även om de förbrukar mer ström och pumpar snabbare.

bat
Nya och gamla batterier

bat2

bat9
Skepparen klurar på elen

Onsdag kom försäljaren med batterierna till jollebryggan. Han var så snäll och körde dem med bilen så vi slapp ta en taxi. Paul från 'Luna Mare' erbjöd sig att hjälpa till med att transporten ut till Bengt. Snällt! Vi jobbade hela dagen med att ta bort de gamla batterierna och att installera de nya. Vi köpte Deka DC31DT som är större än dem vi hade så det krävdes lite meck och kabelanpassning innan de var på plats. Det var en varm vindstilla dag så svetten rann. Vi fick vara två för att få de 30 kilo tunga batterier på plats. Det är ganska trångt bakom soffan där batterifacket är och man ser inte så mycket heller. Arbetsställningen är inte den bästa, jag fick ligga på magen med huvudet nere i facket för att komma åt både batterierna och kablar. Till slut fick vi allt på plats och kunde ta en dusch och köra jollen till den danska båten'Notorious' med Jeanette och Karsten för en välförtjänt sundowner. Vi hade träffat Karsten och Jeanette i Shelter Bay Marina på 'andra sidan'.

jul
Julen har kommit till Panama med

Torsdag fick vi besked av Neill och Heidi att deras kanalgenomfart var klart för fredag så vi rodde över till 'Nanna' för att be dem att vara kattvakt åt Obama. Vi kollade igenom all kabeldragning på de nya batterierna innan vi la locken på plats och skruvade fast det. De gamla batterierna var 'underhållsfria' men när vi öppnade ett av deras lock med hjälp av en skruvmejsel kunde vi konstatera att vätskenivån i den var långt under plåtarna. Alla åtta visade samma låga vätskenivå även om spänningen var 12,7 V efter mer än ett dygns vila. Vi fyllde två med batterivatten och körde dammsugaren på ett av dem för att se vad som hände. Dammsugaren är på 100 W/8 A men det gick ganska bra. Förmodligen går det inte att rädda batterierna så vi kommer att ställa de vid soptunnorna, förhoppningsvis är det någon som har nytta av dem.

Fredagsmorgon kom Daniel från 'Nanna' och körde oss till jollebryggan. Vi hade hissat upp jollen på däck eftersom vi skulle vara borta i två dagar för att hjälpa Neill och Heidi på 'Artemis' med deras kanalgenomfart. På busstationen i Albrook (en av de två stora transportcentra i Panama City) tog vi oss till terminal 34 och satte oss på bussen till Colon. Det dröjde ett tag innan bussen var fullsatt men sedan tog det inte mer än en dryg timme på motorvägen att köra tillbaka till Atlanten och Colon. Själva bussen var utsmyckad med gardiner med tofsar, LED-belysning i alla möjliga färger och en storbilds-TV som visade musikvideos. Eftersom bussen passerar 4-Alto, det stora shoppingcentret i Colon, gick vi av där för att ta marinas Shuttle-buss till Shelter Bay Marina. Vi hann med lite handling på 'Rey' innan Ranger körde fram bussen. På bussen var också Tobias från 'Maya' som skulle vara den fjärde linehandlern. Elisabeth hann med ett dopp i poolen och en lång dusch innan det var dags att släppa förtöjningarna och börja vår andra kanalgenomfart. Den här gången var Elisabeth och jag linehandlers på fördäck och Tobias på akterdäck. Som vid vår egen genomfart fick vi vänta ett tag på 'The Flats' innan Advisorn dök upp. Det regnade av och till och vi fick vänta här och där på stora skepp som vi inte fick passera så det var mörkt innan vi förtöjde vid bojen på Gatun sjön. Eftersom vi var tre båtar förtöjda bredvid varandra, 'Nesting', var det hårt arbete för linehandlers på fördäcket. Förutom att vi slussade med ett stort fartyg hade vi också två bogserbåtar framför oss. När vattnet kom upp blev det mer turbulens och det betydde mycket jobb med att hålla linan tajt för oss på fördäck. Nästa morgon fortsatte vi genom kanalen, nerslussningen var lätt och vid åttatiden på lördagskvällen ankrade vi bredvid Bengt i Las Brisas. Katharina kom och hämtade oss och sedan sov vi gott.

k1
Tobias, Wim och Heidi

k2
Neill och besättningen på 'Iroise'

Söndag blev vilodag men vi kollade de nya batterierna, laddade den ena av de två gamla vi hade tänkt spara och kollade startbatteriet som också behövde lite vatten. Elisabeth hann med en del mögelsanering. Klimatet här är varmt och fuktigt så mögel trivs även på utsidan av skåpdörrarna. Lösningen heter Vinäger.

Vi hörs nästa vecka!
Vessel Name: Bengt
Vessel Make/Model: Bruce Roberts 44 offshore
Hailing Port: Wallhamn, Sweden
Crew: Elisabeth and Wim
About:
Vi är Wim och Elisabeth, båda i 50-års ålder som träffades vintern 2011. Tillsammans har vi sex barn. Segling, havet och öar är det som lockar oss. Hamnar undviker vi så mycket som möjligt. Vi ligger helst på svaj. [...]
Extra:
Vem är Bengt? Bengt är en Bruce Roberts 44 Offshore som byggdes av Bengt Matzén i Stockholm mellan 1987 och 2001. Bengts dröm var att segla jorden runt men det blev aldrig av. Vi köpte båten av hans dödsbo och gav den namnet som en hommage till honom. Bengt är byggd i stål och [...]
Social:
Bengt 's Photos - Bilder (Main)