Söndag 1 december 2019 Första Advent

Måndagsmorgon tog vi jollen in till bryggan för att bli av med de gamla batterierna och för att ta Neill och Heidi till stan så att de kunde köpa sitt busskort på terminalen. Vi hade just ställt batterierna på bryggan när en av vakterna började fråga oss om dem. Vi sa att om han kunde använda dem fick han ta dem. Han tog alla sju så vi slapp bära dem till sopstationen. Väl vid busshållplatsen träffade vi en trevlig man som var skeppare på 'Pappas Boat' ankra bakom oss. Han ville hjälpa Neill och Heidi med att köpa busskort och dessutom kunde han fixa fyllning av gasflaskor. Vi fick hans telefonnummer och framme på bussterminalen hjälpte han till med att köpa busskort och ladda det. Sedan tog han adjö och gick ner till metron. På kvällen var vi bjudna på sundowner hos den franska katamaranen 'Iroise' som 'Artemis' gick igenom kanalen med. Vi hade redan träffat båten på ABC-öarna. Även om man vet att katamaraner har mycket utrymme blir man ända imponerad varje gång man stiger in i dem. Det här är en 'Privilege 43'.

Tisdag blev meckardag även om det var den varmaste dagen hittills. Man svettar kopiösa mängder i den här fuktiga värmen, dessutom, totalt vindstilla. Vi bytte olja i motorn, kollade oljenivån i hydraulsystemet och fyllde på 10 ml. Jag tog isär vindgeneratorn och försökte hitta var det 'tickande' ljudet kom ifrån. Lagren var fina men båda stator och rotor var rostiga så de gjordes rent med fint sandpapper. Tyvärr har en rotor ett trasigt bleck som verkar skapa det 'tickande' ljudet. Det var bara att tar isär den igen och försöka bända den till rätt läge igen. På kvällen hade vi Paul och Marion, våra linehandlers på 'Bengt' genom kanalen, på middag.

Onsdagsmorgon var så varm att vi inte orkade göra så mycket. Jag tog isär vindgeneratorn igen för att kolla än en gång var 'ticket' kom från men hittade inget. Blecket som stack ut slipades ner så allt är lent som en babyrumpa men när vinden kom tickade det ändå. Vi får leva med det. Sedan åkte vi till Albrook Mall för att handla lite och, tack vara klimatanläggningen där, svalka oss. Sedan rodde vi över till 'Artemis' för en kopp kaffe.
Förutom oss ligger det här en annan svensk båt, 'Hathorn', med ensamseglaren Krister från Göteborg. Elisabeth och Krister är gamla bekanta så det var roligt att träffa honom och 'tjöta' lite göteborgska. Det ät för övrigt mycket kaffedrickande och en och annan sundowner här i Panama City. Det är mer socialt umgänge än på 'andra sidan'. De flesta är på väg till Polynesien men en och annan seglar till Hawaii eller Påskön istället. Alla har trasiga saker, väntar på paket eller håller på att leta efter reservdelar. Vi har avverkat det mesta på vår lista och det är bara ett par saker kvar. Betala räkningarna till exempel som vi gjorde på 'Artemis' tack vara deras internetuppkoppling.

Torsdag var en regnig och fuktig dag med lite vind. Vi fångade mycket vatten så när solen kom fram igen blev det tvätt. Mycket åska. På eftermiddagen kom Neill och Heidi och fikade.

'Black' Friday var en svart dag för oss eftersom kylskåpet slutade att fungera. Vi gjorde ett par tester och kom fram att den 'röda' lådan är trasig (se bild). Kylapparaten är en Isotherm med ASU (den 'röda' lådan). Själva kompressor, en Danfoss, fungerar utmärkt men termostaten (den röda ASU-lådan) är trasig. En ny kostar 300 dollar och måste beställas i USA så vi letar efter alternativ här i Panama. Nu har vi tagit bort ASU lådan och kopplat elen direkt till kompressorn. På måndag ska vi till stan och besöka ett antal affärer som säljer kyl till båt o.d. Solen kom fram lite så vi tvättade lakan och handdukar. På eftermiddagen hade vi Karsten och Jeannette från 'Notorious' på kaffe och på kvällen var vi bjudna till Paul och Marion på middag. Där fick vi god potatissallad och grillad fisk. Gott!

Lördagsmorgon rodde vi över till Neill och Heidi för att kolla våra digitala brevlådor (Kivra och Digimail) och dricka kaffe. De ska till Las Perlas idag och vänta där tills deras reservdelar har kommit fram. Resten av dagen ägnades åt vila eftersom det var hemskt varmt. Ankarkättingen togs upp ett tiotal meter och gjordes rent. Botten här är tjock lera som är svårt att få bort från kättingen. Vi hoppas kunna åka till Las Perlas på tisdag. Förhoppningsvis har vi då hittat en lösning på kylskåpsproblemet eller beställt ny termostat i USA.

På söndag tog vi fram det lilla julpynt vi har men julkänslan uteblir i det här klimatet. Dagen var varmt och vindstilla. Framför mig på instrumentbrädan står en nu en vilsen tomte som undrar vart snön har tagit vägen.