Paradise Las Perlas, del 1

Söndag 22 december, Isla Espíritu Santo, Las Perlas, Panama

Måndag tog Neill och jag jollen in till bryggan och gick till strandbaren 'Balu'. Neill behövde jobba och uppdatera datorn och jag behövde uppdatera bloggen och kolla en massa annat som man bara kan göra när man har internet. Strandbaren är ett skönt ställe att sitta vid, jobba och samtidigt dricka iskall läsk. På vägen tillbaka hittade vi även en soptunna där vi fick slänga vår sopor.
Tyvärr inget svar från Marine Warehouse angående våra delar så vi får ligga kvar här tills vi får besked om räkningen som vi måste betala innan vi kan åka härifrån. I söndags flyttade 'Artemis' sig till Isla del Rey för att handla i Sao Miguel, den lilla byn som finns där. Där gick de på grund och dyningen var hög så de kom tillbaka. Julgranen kom fram ur sin gömma. På kvällen hade vi Neill och Heidi på middag.

Tisdag fick vi äntligen besked från Marine Warehouse, dessutom kom räkningen som jag betalade genom att ro jollen in till den lilla stranden bredvid hamnen där jag fick tag i en Wifi uppkoppling. Ankaret åkte i sanden och fram kom telefonen. Det tog en stund, uppkopplingen var långsam, men till slut genomfördes betalningen. Nu är det 'bara' att vänta på att paketet kommer fram till Arturo, Marine Warehouse representant, i Las Brisas i Panama City.

Onsdag gjorde vi rent Bengts skrov. Det fanns en del små skaldjur som vi tog bort. Elisabeth bakade bröd. Kylen slutade helt fungera. Fläkten går men kompressor vill inte gå igång. Väldigt lite vind och mängder med åska runt omkring oss på kvällen. Lite regn på natten men inga stora mängder som vi kunde tillvarata.

Torsdag flyttade vi oss till Isla Espíritu Santo där det, till vår förvåning låg två andra båtar, 'Antje', som vi gick genom kanalen med, och 'Artemis' med våra vänner Neill och Heidi. Vi körde igång vårt andra kylskåp (som egentligen är vår frys) och stängde av det vanliga kylskåpet eftersom det vägrar att fungera.

Espíritu Santo är en liten långsmal ö med ett sund mellan den och Isla del Rei. Man ankrar i sundet och ligger då mitt i djungeln med inga människor i närheten förutom kanske en och annan segelbåt eller en liten fiskebåt, en panga, som kör förbi på dagen. Pelikanerna flyger förbi för att fiska och papegojorna för ett himla oväsen i träden. Den finns en liten flod med vattenfall där man kan göra tvätten och bada i sötvatten. En delfin simmade förbi oss vid solnedgången och på natten vi kan höra fiskarna hoppa i mörkret. På kvällen syns miljoner stjärnor och en och annan satellit som svischar förbi på himlavalvet. Fladdermössen flyger runt båten på jakt efter föda.
Här finns inget internet eller telefonmast och inga ljus syns till. Tyvärr blir man påmind att stan inte är långt bort eftersom det flyter en och annan plastbit eller flaska förbi bland grenar och blad som vanligtvis förs bort med tidvattnet.
Även om kontakten med 'civilisationen' via telefonen är omöjlig finns SSB-radion som håller oss uppdaterad med mejl och de senaste väderprognoserna med kartor.

Fredag hade vi Neill och Heidi på kaffe. Neill och jag tillverkade en liten testsladd med LED som kan läsa felkoderna på kylkompressorn (Error code 3: Motor start error. The rotor is blocked or the differential pressure in the refrigeration system is too high (>5 bar). En otrolig varm och fuktig dag så vi åkte in till stranden, tog en promenad på ön och badade.

Lördag följde både Neill, Heidi och vi efter Norbert och Antje till en liten färskvatten flod där vi kunde göra vår tvätt och fylla våra dunkar med 'käll' vatten. Vi badade även i det relativt svala vattnet.
Efter en kaffe hos Neill och Heidi på eftermiddagen åkte vi tillsammans in till stranden på Espíritu Santo och gick på stigen till en liten strand på andra sidan ön. Därifrån simmade vi till en annan strand där Norbert och Antje redan var igång. Det ligger mängder med skräp på stranden och i vattnet så tillsammans plockade vi plast och samlade flaskor, sugrör, bitar av leksaker, plastdunkar, plastpåsar, förpackningar, repstumpar, osv. på en stor hög och i en plasttunna. Stranden är lång och långgrund med klart vatten. Underbart att bada ifrån. Sedan blev det svart runtom oss, en stor åskby var på väg, så vi simmade tillbaka ock åkte hem till Bengt. Efter solnedgången brakade det loss. Åskan var överallt och enorma mängder vatten öste ner från himlen i bara ett par minuter. Vinden kom men vi ligger tryggt här bakom. Efter en timma hade åskbyn dragit förbi och vi kunde öppna luckorna igen. Vi samlade vatten i soltaket som rann in i tanken via slangen.

På söndagsmorgon blev vi väckta av ännu ett åskväder. Den här gången drog det rätt över oss med mängder av regn och kraftiga vindbyar. Slangen satt kvar så vattentanken fylldes med drygt 150 liter regnvatten. När väl blixtarna upphörde gick Elisabeth ut i regnet för att skura däck. Eftersom det regnade av och till hela dagen skurade vi även sittbrunnen.
Tyvärr fick motorn vara på en timme på eftermiddagen eftersom vi varken hade vind eller sol för att fylla våra batterier. Watermakern kördes en timme och producerade tillräckligt med vatten för att fylla våra dricksflaskor. Sedan la den av igen. Vi har inte hört något från Marine Warehouse angående vårt paket så vi har ställt in oss på att fira Jul här i Las Perlas. Det finns värre platser!