Åter i Panama City

Söndag 5 januari 2020, Las Brisas, Panama

Tidigt på måndagsmorgon, vid sextiden, tog vi upp ankaret för att ta oss tillbaka till Panama City. De första timmarna försökte vi segla. Det blev kryss mot nordanvinden som, tillsamman med strömmen, tryckte Bengt långt söderut i Panamagulfen. Just när vi fick nog av det dog vin-den ut och fortsatte vi för motorn. Den sista biten hade vi en mås som ville komma in i båten. Han eller hon försökte många gånger att landa på Bengt. Det är ok på akterdäcket eller så men när den ville in i ruffen jagade jag bort den. Vifta med händerna eller skrika hade inget resultat och även när jag tog till vapen, en kudde, flög den motvilligt iväg för att återkomma ett antal gånger. När vi närmade oss stan fick den nog och flög iväg till de andra måsarna.
Vi ankrade bredvid Artemis. De var så snälla att låna oss sin internetuppkoppling så vi kunde betala våra räkningar och kolla mejlen.

Tisdag, nyårsafton åkte vi in till stan med Neill och Heidi. Fyllde på vårt busskort och tog oss till 'Super 99' för att handla mat. En sväng på 'Do-it', där vi bland annat köpte vit lackfärg, blev det också innan vi fick nog av ljudet, julmusik och alla människor. Efter en glass gick vi tillbaka till busshållplatsen. Hemresan tog ett tag eftersom det var trafikstopp nästan hela vägen till Arma-dor. På kvällen kom Neill och Heidi över på middag och nyårsfirande. Vi spelade UNO, med tyska regler, till sent och gick sedan ut för att titta på fyrverkeriet och skåla in det nya året.
Jag har tyvärr fått en infektion igen. Den här gången i benet så Heidi har tagit hand om det. Jag har något som kallas för Rosfeber och börjat äta antibiotika. Såret ser ut som en ros med röda 'blad' och en 'gul' kärna. Infektionen orsakas av streptokocker. Jag måste också vila med benet 'högt' men passade ändå på att måla sittbrunnens sarg vit två gånger till.
Inget paket än men jag fick äntligen svar från Marine Warehouse. Isotherm USA är stängt två veckor över julhelgen så de kan inte få mina delar förrän efter 6 januari. Delarna till waterma-kern skickades på nyårsafton.

Onsdag, nyårsdagen, var vilodag men på kvällen rodde vi över till Artemis för sårkontroll och middag. Som igår blev det spelat UNO enligt tyska regler, som Elisabeth hade lite svårt för, men vi hade väldigt roligt.

Torsdag blev också vilodag men på fredag satte vi på tryckstrumpan på benet och åkte vi in till stan med Neill och Heidi för att skaffa oss två billiga solpaneler på 50 W. Även Neill och Heidi skaffade sig två solpaneler. Vi hamnade på 'Electronica China' på Via España. Är du nånsin i Panama City och behöver elektriska delar eller dylikt åk till den affären, de har det mesta och till rimliga priser. De var dessutom så snälla att köra allt till jollebryggan.

Lördag och söndag blev vilodag fast Elisabeth åkte iland och fyllde några dunkar med vatten för att göra tvätten. Watermaker går inte bra så vi får vara lite återhållsamma med vatten. Mera umgänge med Neill och Heidi. Såret blir bara långsamt bättre fast jag äter en massa antibiotika och har två egna sjuksköterskor, Heidi och Elisabeth. Liggläge är det som gäller.

Väntandet på paket och sårläkning är inte så roligt då vi behöver segla iväg så snart som möjligt. Nu består segling mest ut av att ha eller ut av att lära sig tålamod och i det ingår också väntan-det på paket.