Sjukstugan

Söndag 12 januari 2020, Las Brisas, Panama

Måndag satte vi på strumpan på mitt ben igen och åkte Neill, Heidi och jag in till stan för att köpa lite delar och kablar till de nya solpanelerna på 'Electronica China'. Vi tog en taxi till Panagas för att få våra gasflaskor fyllda. Även ett besök på Friomax ingick där jag köpte en ny 'svart låda' till kylen. Tyvärr många stängda affärer på grund av 'inventering' så vi fick inte tag i aluminiumprofiler som vi behövde för att montera solpanelerna. Elisabeth försökte göra grödor av små röda bönor eftersom det inte går att få tag i alfalfa eller mungbönor här i Panama. Det lyckades bra och smakar gott.

Tisdag stannade jag hemma och vilade medans Elisabeth åkte med Paul och Marion från 'Luna Mare' till en stor 'Rey' supermercado utanför stan och handlade upp sig inför kommande seglingen till Påskön. Paul hade hyrt bil så det var bara att fylla väskorna. Såret håller på att läka, det gör i alla fall inte lika ont längre. Kenny hade hämtat paketet med watermakers reservdelar hos Arturo så nu är det bara att skruva loss den och lämna in. Den nya 'svarta lådan' till kylen monterades och kompressorn gick snällt igång. Tyvärr blev det inte särskilt kallt i kylskåpet. Vid kontroll upptäckta jag tre ställen där det läckte gas.

Onsdag var mycket blåsigt och det betyder en rullande Bengt. Det rullar en otrevlig dyning in i viken så man känner som om man är ute till havs. Vilodag och sundowner med Neill och Heidi. Kenny skickade en taxi för att hämta watermakern så Elisabeth åkte iland med den.
Neill och Heidi hade hyrt bil för att hämta paket i Puerto Linton och gasflaskorna hos Panagas. Snälla som de är åkte de även till 'Friomax' och köpte en påfyllnings 'kit' med gasflaska och slangar o.d. åt oss så vi kan fylla på kompressorn. Tyvärr fick jag inte lagat alla ställen där det läckte. Man ska löda kopparrören men den utrustningen har vi inte ombord så vi använde olika sorters epoxi istället. Två av tre läck lagades men det tredje hittar jag inte. Kylen funkar bra så länge man fyller på gas. Eftersom det är så små mängder gas i systemet måste det finnas fler ställen där det läcker. Vi får leta med pannlampan.

Torsdag monterade vi solpanelerna och drog kablarna igenom båten till 'skolådan' där de ska kopplas till regulatorn och batterierna. Det gjorde vi på morgonen innan vinden och dyningen gjorde det omöjligt att jobba ute på däck. Det blev åter en mycket blåsig dag med häftiga rörelser på Bengt. Vi kände oss nästan lite sjösjuka. Kenny har fixat watermakern, den ska bara provköras innan han lämnar tillbaka den. Kylen läcker fortfarande.

Fredag åkte Elisabeth in till stan för att handla och leta efter desinfekterade schampo och en tratt till katten som har fått ringorm. Jag stannade ombord och grejade med inkopplingen av de nya solpanelerna, vilade benet och försökte fixa kylen. På kvällen kom Paul och Marion från 'Luna Mare' på avskedsmiddag eftersom de ska segla iväg till Hawaii imorgon. De räknar med 45 dagars segling men har inte seglat längre än 18 dagar hittills så de var lite nervösa inför den. Det lär ta många år innan vi ses igen eftersom de vill besöka Alaska, Canada, USA och México. Fast om vi seglar till Canada kommer vi säkert att träffas på nu på sommaren. Beslut om vårt vi ska efter Påskön tas på ... Påskön.

På lördag åkte både 'Artemis' och 'Luna Mare' härifrån. 'Luna Mare' mot Hawaii och 'Artemis' till Las Perlas med deras gäster i två veckor. Kenny kom och lämnade watermaker så den monterades och kördes igång. Det läcker lite från två gamla kopplingar, vi hade inte så många nya reservdelar, men i övrigt går den fin. Vi fyllde alla våra dricksflaskor.
Sagan om kylskåpet fortsätter. Jag fixade ett läck till men fortfarande tappar kompressorn trycket. Mera krypande och letande med pannlampan. Den här gången fyllde jag kompressorn med gas utan att köra den. Jag kunde tydligt höra det pysa ut på ett ställe där ett av rören lämnar kompressorn. Efter att gasen försvann lades ett epoxiplåster på läckaget med hjälp av en liten bit plast som tejpades fast runt det lilla kopparröret som en liten tratt så epoxin rann ner och formade ett rör runt läckaget.

På söndagsmorgon åkte Elisabeth in till bryggan och hämtade vatten i våra dunkar. I och för sig fungerar watermakern alldeles utmärkt nu men havsvattnet här är inte särskilt rent så vi kör den så lite som möjligt.
Läckagen i kylsystemet fick ännu en omgång epoxi och efter två timmars väntan på att den skulle torka startade vi kompressorn som snällt gick igång. Påfyllningen av gas sker långsamt. Systemet innehåller bara lite gas och rätt mängd behövs. För mycket och det blir ingen kylning, lite frost på kylelementet och skada på kompressorn som är gjort för att trycka ihop gas och inte vätskor. För lite gas och det blir ingen frost på kylelementet och ingen kylning. Det tog ett par timmar att hitta rätt balans i systemet.
Såret på mitt ben håller på att läka så vi har en förhoppning att kunna lämna Panama nästa helg.