Borta med Bengt

En resa

Hiva Oa, 4 augusti

På bild: I väntrummet på sjukhuset.

Tisdag den 4 augusti 2020, Atuona, Hiva Oa

Redan strax innan halv åtta rodde vi iland för att vara på
sjukhuset när det öppnade vid åttatiden. Det är tre svettiga kilometer till stan från
hamnen. Väl där var det redan en del folk som väntade. Vi tog en nummerlapp och
satt oss för att vänta på vår tur. Ganska roligt med alla småbarn och folk som
höll på att prata med varandra. Efter 1,5 timme var det min tur att registrera
mig, samtidigt togs blodtryck, mättes hjärtslag och fick jag stå på vågen. Jag
väger 76,5 kilo som är fem kilo mindre är för ett år sedan. Sedan fick jag vänta
igen tills det var min tur att prata med en sjuksköterska. Elisabeth gick till
posten för att handla frimärken och när hon kom tillbaka satt jag hos
sjuksköterskan. Hon blev hänvisad in till rummet av de andra väntande. Det var
bara vi som var 'vita' så det var lätt att hitta mig.

Infektionen orsakas av stafylokocker och jag fick utskrivet PYOSTACINE
(pristinamycine), två kurer för säkerhetsskull. Jag fick också recept på
migräntabletter. Sjukhuset var gratis men på apoteket fick vi en mindre chock
eftersom medicinerna visade sig mycket dyra. Vi betalade 2900 SEK (!) för allt.
För att återhämta oss från den chocken köpte vi var sin glass i affären innan vi
gick den långa varma vägen tillbaka till hamnen. Vid vägen hittade vi ett
stjärnfruktträd så vi plockade med oss en påse med stjärnfrukt som kallas för
caramboule här. Vi hann också till varvet innan de stängde för lunch klockan tolv
och köpte ett par filterinsatser till Racorfiltret på motorn. Det har gått åt en
del insatser på grund av den smutsiga dieseln vi har haft i tanken.

Vi hade tänkt åka imorgon men en del av mina mediciner fanns inte inne dock
kommer med flyg från Tahiti imorgon. Vi ska hämta ut de efter klockan tre.