Borta med Bengt

En resa

Tuamotus 25 september 2020

På bild: Söderhavsflicka

Fredag den 25 september 2020, Twin Palms Yacht Club, Raroia, Tuamotus Elisabeth bakade en god kaka med mycket kanel och kokos. Vi åkte iland och gjorde upp eld efter att jag hade målat en omgång lackfärg på mina lagningar. Cissi och Andreas bjöds på kaka och kaffe kokat på elden i en kaffepanna gjort av en gammal konservburk med en polygrip som handtag.

Sedan fortsatte Cissi och Elisabeth med att fläta kokosbladen och jag åkte tillbaka till 'Bengt' för att måla andra lagret lackfärg. Jag passade även på att slipa ner årorna och grundmåla dem. �...rorna används mycket och färgen försvinner lätt när man ror i grunda vatten med mycket stenar. Det gäller att underhålla dem. Eftersom solen värmer gott kunde jag lacka årorna redan senare på eftermiddagen. De blev svarta eftersom det var den enda färgen som vi hade mycket kvar av. Snyggt!

På kvällen eldade och grillade vi piroger som Elisabeth hade gjort. Månen lyste över oss från en klar himmel och vi njöt av kaffe och kaka innan det var dags att packa ner sakerna, släcka eldarna och åka tillbaka till båtarna.