Fakarava, 31 oktober 2020

Lördag den 31 oktober 2020, Rotovava, Fakarava Dag 2: LOGG: 188, DTW: 101, DOG: 100

Mycket vind under hela natten så det gick fort. När vi passerade mellan Kauehi och Raraka fick vi sakta ner för att inte komma fram vid passet, som heter Garuae, för tidigt. Lågvatten där skulle vara 9:15 på morgonen. Stagfocken rullades in och genua fick också ett par rullar i sig så vi höll oss till 5 knop. Ävenså underbar segling med en stark lysande måne. Synd bara att vi inte kunde gå full fart. Vi sov hyfsad bra även om de här korta överfarter tar på krafter. Det är mycket skönare med två veckor eller mer på öppet hav utan trånga passager mellan korallöar. Bara faktum att man måste passa en tid, slack vatten i passet, gör hela seglingen forcerad.

Vi hade timat det hela bra och kunde ta ner genuan och gå vidare genom passet, vid halv nio, för motorn utan att behöva vänta. Den beter sig lite märkligt eftersom den fungerar hur bra som helst vid full fart. Vi hade båda strömmen och vinden mot oss men gjorde bra fart. När vi skulle ankra och behövde sakta ner ville den inte mer men gick upp och ner i varvtal, dessutom med en fördröjning. �-ver 1800 rpm går den kanon. Anybody has a clue? We do not!

'Hakuna' hade legat vid passet och väntat i två timmar men gick igenom strax innan oss. Även om vi gick igenom en halv timme senare hade de mycket mera motström än vi. Mörka moln, regnstänk och en hård sydöstlig vind rakt på nosen. Inte så kul. Fakarava är en stor atoll och det kändes som att segla på Ijsselmeer. Samma korta jobbiga vågor och det enda man såg var träd. Istället för lera fanns här korall. Det tog tre försök innan vi hittade ett bra ställe för ankaret. Vattnet är grumligt och man ser inte botten alls. Mycket sediment i vattnet gör att det blir så. Samma sak hade vi på Totegegie i Ile Gambier. Efter en god lunch gick vi och la oss.