Borta med Bengt

En resa

Fakarava 5 november 2020

På bild: Ajajaj.

Torsdag den 5 november 2020, Rotovava, Fakarava
I söndags gick jag promenad med Cissi och Andreas och fick ett litet skavsår på
höger stortån. Två dagar senare hade tån blivit två gånger så stort och eftersom
Elisabeth fick ta de andra kuren av den dyra medicinen, som jag fick utskriven på
Hiva Oa i augusti, på Raroia fick jag gå till vårdcentralen idag. Här på Fakarava
har man en liten vårdcentral (infirmerie) med en läkare men ingen apotek. Det
blev ett trevligt bemötande av den lokala vårdpersonalen som även talade lite
engelska. Alla kom och tittade på den röda svullna tån. Det var mycket Aj och Oj
och massor med skratt. Såret blev rengjort och ett stort förband lades på
eftersom stafylokocker kan sprida sig på huden. Det skulle vara 'Fermé'. Jag fick
gå till posten för att betala medicinen varefter jag fick gå tillbaka med
kvittot. Vårdcentralen har en begränsad mängd mediciner men jag fick deras sista
kur med den sortens antibiotika som jag behövde. Vanligtvis beställs mediciner
från apoteket på Rangiroa men jag behövde ta tabletterna omgående och behövde
inte vänta tills på fredag när planet kommer in från Rangiroa. Sköterskan hade
även gjort iordning en påse med förbandsmaterial till tån. Jag måste byta varje
dag och komma tillbaka på måndag. Vi har Amoxilin på båten men bakterierna här i
Polynesien är resistenta mot den formen av antibiotika.

Vi har handlat en del färska grönsaker såsom tomater, sallad, lök, o.s.v. så nu
äter vi sallader ett tag. Coronasituationen här i Polynesien eskalerar mer och
mer och antalet nya fall ligger på över 300 per dag. Det är relativt mycket
eftersom det inte bor så mycket folk här. Hittills har 10% av befolkningen
insjuknat. Spridningen av viruset sker främst genom lokalbor som kommer hem till
sin ö från till exempel Tahiti och inte går i karantän. En annan källa till
spridningen är skolbarnen som kommer hem till sin öar från internatskolorna och
inte behöver gå i karantän. Det flygs in extra vårdpersonal från Frankrike och
även den franska Försvarsmakten har börjat med insatser för att öka antalet
sängplatser och respiratorer. Hittills har 39 människor dött.

För oss betyder den här situationen en stor osäkerhet angående vår rätt att
förflyta oss. En 'lock-down' betyder att vi inte får lämna den ön vi är på.
Framtida planeringen är nu väldigt osäker. Vi behöver ta båten till Tahiti för
att ta upp den och för att renovera insprutarpumpen. Vi avvaktar ett tag till.
det har vi i princip gjort sedan 21 mars när vi kom fram på Ile Gambier. Inte har
situationen med Covid-19 blivit bättre.