Fakarava 5 december 2020

På bild: marmeladkok

Lördag 5 december 2020, Pakokota, Fakarava Efter frukost tog vi upp ankaret med motorn långsamt fram, då funkar den, hissade stor samt fock och seglade 10 sjömil söderut till Pakokota Yacht Service där vi hade ett par dagar internet till godo. Vädret har blivit väldigt ostadigt ned våldsamma åskbyar men vi klarade oss precis innan det brakade loss. Även ’Hakuna’ kom hit.
Vi gick iland och fick internetkoden från Agnès. Båda hon och Mathieu är mycket vänliga och hjälpsamma. På kvällen åkte vi in igen, tillsammans med Andres och Cissi, för att ta en öl i ’baren’. Där träffade vi på våra båtgrannar från Hawaii och hade en trevlig kväll.

Tillbaka på ’Bengt’ brakade det loss med åska, massor med vind och skyfall. Vi hade ankrat eftersom mooringen inte håller för vår båt och där var vi glada för i 35 knops byarna. Det fortsatte hela natten så vi sov inte så värst bra. Vi ligger i 18 meter på sand och ankaret sitter som berget. Här blir det internetjobb såsom bloggen, YouTube och beställningar av biljetter. Det ostadiga vädret kommer att hålla i sig ett par dagar så vi stannar här tills det lugnar sig för att sedan ta oss till södra passet för snorkling hos hajarna.

Motorn går inget vidare så vi mejlade Dominique på Tahiti om han kan fixa den innan Julledigheterna. Om inte stannar vi här och seglar till Tahiti i början av januari. Upptagning av båten sker 1 februari på Raiatea där man också har en mekaniker i fall Dominique inte har tid. Våra beställda reservdelar kommer också till varvet där. Bland annat får vi en ny spis och ett nytt kylaggregat samt en massa smått och gott såsom VHF kablar och en ny antenn.