Borta med Bengt

En resa

Tuamotus 8 december 2020

På bild: Även här regnar och blåser det.

Fredag den 4 december 2020,
Ändå sedan vi kom till Polynesien har inte min telefon fungerat. Min operatör,
TRE, har inget avtal med VINI som är den enda operatören här. Det betyder att jag
inte kan ta emot samtal och sms och det har gett oss stora problem. TRE har inte
kunnat ge ett vettigt svar. Jag har haft långa mejlkonversationer med deras
kundtjänst och ändå kan ingen där förklara varför en sådan stor operatör (finns i
flera länder) inte har avtal med VINI. TRE har avtal med Vodafone som enbart
fungerar på delar av Tahiti. Vodafone har avtal med VINI men det gäller inte för
TRE.

För mig betyder det bland annat att jag inte kunde förnya min BankID så jag kan
inte använda den för att logga in någonstans (bank, kreditkort, Skatteverket,
vården, etcetera). Som tur är har jag den gamla bankdosa med mig så det går att
betala räkningarna. Eftersom den nya EU-lagen angående dataskydd kräver en annan
och säkrare behandling av persondata får man bland från PayPal ett sms med en
verifieringskod (är det verkligen du?) som man måste fylla i annars kan man inte
använda tjänsten. Telefonnumret som är registrerad hos bland annat PayPal är mitt
TRE-nummer. För att ändra det måste man logga in och för att logga in måste man
kunna ta emot ett sms. Snacka om Catch-22. Samma problem har jag hos flera
tjänster som jag använder. Min bank, SEB, accepterar inte en ny BankID utan
verifiering via sms. För att ändra telefonnummer måste man logga in. Det gjorde
jag med dosan men då får man ett meddelande att man måste logga in med BankID för
att kunna ändra personuppgifter. Så ska du ut och långsegla och har TRE är det
bara att byta. Utlandssamtal hos TRE är också dyrare än till exempel hos Comviq.
Självklart byter jag operatör vid nästa Sverigebesök.

Sådant blir extra jobbigt när man har som här, långsamt internet, och man måste
betala en räkning. Vanligtvis gör vi det via PayPal när vi köper reservdelar som
hos Ocean Chandlery. Det går fort och kostar inget. Nu måste vi göra
banköverföringar som kostar oss pengar och som tar nästan en vecka.
Vi har i alla fall beställt en Parker 'baby' spis med inbyggd grill (den har
alltså fyra brännare), ett nytt kylaggregat, ny VHF antenn och dito kablar,
fjärravstängning till gasflaskan, nya länspumpar, ett nytt grovfilter (strainer)
till watermakern och en del småsaker. Allt kommer till Raiatea där vi ska ta upp
båten första februari. Förhoppningsvis får vi också motorn lagad där.
Jag åkte iland för att handla lite, bland annat ägg, eftersom vi ska härifrån i
morgon. Elisabeth bakade bröd och gjorde en paj på bok choy, någon slags China-
kål, som vi fick tag i och som man också kan använda som grönsak. Pajen blev
mycket god. Igår åt vi kyckling med klyftpotatis och tsatsiki gjort på egen
yoghurt och den underbara gurkor som man odlar här i Fakarava. Vi har det bra!
På eftermiddagen åkte vi till en liten strand för bad och rengöring av jollens
botten.


Lördag 5 december 2020, Pakokota, Fakarava
Efter frukost tog vi upp ankaret med motorn långsamt fram, då funkar den, hissade
stor samt fock och seglade 10 sjömil söderut till Pakokota Yacht Service där vi
hade ett par dagar internet till godo. Vädret har blivit väldigt ostadigt ned
våldsamma åskbyar men vi klarade oss precis innan det brakade loss. Även
'Hakuna' kom hit.

Vi gick iland och fick internetkoden från Agnès. Båda hon och Mathieu är mycket
vänliga och hjälpsamma. På kvällen åkte vi in igen, tillsammans med Andres och
Cissi, för att ta en öl i 'baren'. Där träffade vi på våra båtgrannar från Hawaii
och hade en trevlig kväll.

Tillbaka på 'Bengt' brakade det loss med åska, massor med vind och skyfall. Vi
hade ankrat eftersom mooringen inte håller för vår båt och där var vi glada för i
35 knops byarna. Det fortsatte hela natten så vi sov inte så värst bra. Vi ligger
i 18 meter på sand och ankaret sitter som berget. Här blir det internetjobb såsom
bloggen, YouTube och beställningar av biljetter. Det ostadiga vädret kommer att
hålla i sig ett par dagar så vi stannar här tills det lugnar sig för att sedan ta
oss till södra passet för snorkling hos hajarna.

Motorn går inget vidare så vi mejlade Dominique på Tahiti om han kan fixa den
innan Julledigheterna. Om inte stannar vi här och seglar till Tahiti i början av
januari. Upptagning av båten sker 1 februari på Raiatea där man också har en
mekaniker i fall Dominique inte har tid. Våra beställda reservdelar kommer också
till varvet där. Bland annat får vi en ny spis och ett nytt kylaggregat samt en
massa smått och gott såsom VHF kablar och en ny antenn.


Tisdag den 8 december 2020, Pakokota, Fakarava
Efter nattens oväder tog vi det lugnt. Vi släppte ut lite mer kätting ifall vi
får samma oväder i natt. Det känns alltid bättre med mer kätting. Vädret är
mycket ostadigt och vi har haft squals med 40 knops vind, som vanligt alltid på
natten så vi har inte sovit så bra ett par dagar. Igår hann vi med en lång
promenad innan det blev svart på himlen och vi fick gå hem igen. Katten fick i
alla fall lite gräs och vi lite purslane. På hemvägen åkte vi förbi 'Hakuna' för
en kopp kaffe och för att ge Andreas lite purslane.

I övrigt håller vi på med att planera våra resor till både Sverige (Elisabeth)
och Holland (Wim).