Borta med Bengt

En resa

Tahiti 4 april 2021

På bild: klart!

Söndag den 4 april 2021, Port Pheaton, Tahiti
Påskdagen, Antons tjugonde födelsedag

Igår fortsatte arbetet. Efter en tidig frukost blev det tvättning av skrovet med regnvattnet som jag hade samlat i torsdags åskby. Även här använde jag bikarbonat tillsammans med diskmedel. Det blir skinande rent av den kombinationen även om det bleker färgen en aning. Efter avspolning, även det med regnvatten, blev det skrapning eftersom en del färg flagade. Det lossnade mängder med färg som täckte både jollen och mig. Innan jag kunde fortsätta blev det städning av både en svart fläckig jolle och en prickig gubbe. Efter andra frukosten blev det slipning som tyvärr fick avbrytas på grund av att en kraftig åskby drog över. Det blev kaffe med påskägg i stället. Efter någon timme klarade det upp igen och kunde jag slipa klart. Väldigt ostadigt väder så det blev ingen målning mer även om jag gärna hade gjort klart måleriet. Imorgon kanske. Mer regn och åska senare på eftermiddagen men jag fick ändå börjat med att måla något hemligt. Det lär bli en, förhoppningsvis, trevlig men oväntad överraskning för Elisabeth när hon kommer tillbaka. Katten var tyvärr inte glad i det.

frukosat

Söndagsmorgon blev det rakning och nagelklippning eftersom jag var bjuden på Påskfrukost hos Charles och Mary på 'Bubbles'. Mary hade dukat fint med påskägg och små harar samt ställt fram en rejäl och god frukost. Efter ett par timmar fick jag ont i ryggen igen, jag hade fått ryggskott i går, så jag åkte tillbaka till 'Bengt' och lade mig i soffan en stund. Regnskurar och hårda vindbyar på morgon blev till sol och en lat bris på eftermiddagen så jag kunde inte låta bli att fortsätta måla. Jag hann med skrovets ena sida samt akterspegeln innan ryggen gjorde sig påmind igen, dags att sluta. Det är en skrovsida kvar och det ska bli skönt att bli klar med den. Efter en stunds vila målade jag klart 'överraskningen'. Det blev en svalkande dusch och sedan blev det middag . . . kyckling (dag 4).

På kvällen ringde det från SEB och jag kunde äntligen ändra mitt telefonnummer så att jag kan skaffa mig ett nytt BankID. Man är ganska handikappad utan det eftersom man varken kan beställa saker, betala online eller deklarera.