Moorea, 19 april 2021

På bild: ARTEMIS under segel mellan Tahiti och Moorea (som syns i bakgrunden)

Måndag den 19 april 2021, Cooks Bay, Moorea

Lördagen ägnades åt tvätt. Elisabeth borde vara stolt över mig eftersom jag inte slängde allt i samma hink. Nu blev det två hinkar, en med kulör och en med vittvätt som fick stå i solen några timmar så vattnet blev varmt. Jag kunde dricka kaffe och läsa klart Carlos Ruiz Zafóns bok ’Vindens skugga’ som är en deckare som spelar sig i Barcelona på 50-talet. Rekommenderas. Som tur har vi även en annan bok om Daniel, som driver en bokhandel, och som råkar ut för svindlande äventyr i ett Spanien som lider under Franco och inbördeskrigets hemskheter. Den boken heter ’Himlens fånge’. Zafón skriver på ett fängslande sätt om miljön i Barcelona på 50talet men jag fick sluta läsa och åka in med jollen till marinan för att hämta vatten till tvättsköljningen. Eftersom jag inte hade tagit upp jollen sedan jag målade skrovet, för att inte få märken på lacken, släpade jag upp jollen på land, tog av motorn och la den upp och ner för att kunna skrubba rent botten med hjälp av en stålboll. Det växer en del här i viken så botten var inte längre vit men grön. Vid femtiden åkte jag iland igen och handlade på Carrefour.

Söndag gjorde i ordning båten för avfärd. Det är underbart väder ett par dagar nu så jag passar på att segla till Moorea en vecka eller så. Att ta upp jollen var inte det lättaste. Eftersom jag inte ville skada en nya färgen fick jag gå varsamt fram. Både Charles och Neill hade erbjudit sig hjälp men på nya ankarplatser skulle jag behöva klara det själv annars skulle jag inte kunna komma iland. Motorn togs av och allt togs ut ur jollen. Sedan hissade jag upp den och hängde den på mantåget så att den kantrade av sig själv när jag släppte linan. Det tog ett par försök men sedan låg jollen på plats. På eftermiddagen hämtade Neill och Heidi mig för en drink på ’Bubbles’.

Måndagsmorgon vaknade jag vid halvsjutiden och då hade ’Artemis’ redan åkt. Jag åt frukost och tog sedan upp ankaret. Kättingen fastnade fem gånger i hålet men till slut, vid sjutiden, kunde jag styra ut ur Port Pheaton och mot Moorea. Charles var redan vaken och vinkade av mig. Väl ute ur passet var det fint väder men ingen vind så motorn fick göra jobbet. Efter ett par timmar kom jag i kapp ’Artemis’ och vi passade på att ta kort och filma varandras båtar. Det hade nu börjat blåsa en svag vind så vi kunde segla i ett par timmar. Tyvärr dog vinden ut igen och motor fick göra jobbet för att inte komma fram för sent till passet. Hela tiden fick watermakern vara på så jag kunde använda all ström som motorn genererade.

Det här var första gången på väldigt länge jag seglade ensam. Sist var nog när ’Bengt’ lämnade Wallhamn i 2016 då jag tog mig till Styrsö för att vänta där på Elisabeth innan vi lämnade Sverige. Idag blev det mycket segelarbete i den lätta och föränderliga vinden som gjorde att jag blev trött. Dessutom skulle det kokas kaffe, lagas lunch, navigera, hålla utkik och undvika höghastighetsfärjorna mellan Tahiti och Moorea. Vinden dog ut helt och vi gick för motor i sju timmar. Dyningen var virrig och ’Bengt’ gungade rejält innan vi kom in i skyddet av Moorea. Vid femtiden åkte vi genom passet och ankrade ’på revet’ i början av Cooks Bay. Här ligger en del båtar så jag höll mig till djupt vatten och ankrade inte i det grunda vattnet på revet. Får se om jag kan ankra om och hitta ett bättre ställe.