Borta med Bengt

En resa

Moorea 25 april 2021

På bild: Quo Vadis hominem?

Söndag den 25 april 2021, Cooks Bay, Moorea
Redan vid niotiden hoppade jag i vattnet för att göra rent den andra halvan av skrovet. Det är en ganska stor skillnad mellan den här sidan, som alltid har solen på sig, och den andra sidan som alltid ligger i skuggan. 'Solsidan' har mer och en annorlunda beväxning så det är mer arbete. Vid halvelvatiden var det klart och kunde jag göra lite finputsning. Loggimpellern, saltvattenintaget och propellern gjordes rent med hjälp av en hård borste. Undersidan av kölen har en del 'hårda djur' som jag inte fick bort. Det får vänta tills upptagningen. Sedan blev det kaffe, smörgås och en liten siesta.

På eftermiddagen blev jag hämtad av Neill och Heidi för en promenad och besök på järnaffären och den lilla supermarknaden som finns nära. Jag fick också besök av polisen som noterade namn på båten, hur många personer ombord och vilken dag man kom hit. Mycket trevliga lokala grabbar som vänligt förklarade reglarna som finns här på Moorea. Det finns fem olika ankarplatser man får ligga på i max en vecka. Totalt får man stanna tre månader på ön, hur man nu får till det. Men man får förstås komma tillbaka när man har varit på en annan ö.
Efter uppackning av maten rodde jag över till 'Artemis' för en koppa kaffe.

Lördag började fint och soligt så jag la tvätten i blöt efter frukost. Tyvärr började det mullra och svarta moln närmade sig från norr. Den planerade promenaden blev inte av. Vid elvatiden började det regna och det slutade inte förrän till kvällen. Jag passade på att göra rent sittbrunnen. Tvätten sköljdes och hängdes upp under tak och på kvällen hängde jag upp den inne i 'Bengt'. Själv kollade jag på en film.

Idag, söndag, fick jag besök av sjöpolisen som ville kolla papper, pass, försäkring, utrustning på båten, etcetera. De tog även kort på 'Bengt'. Informationen skickas till JRCC (Räddningscentret i Papeete) så att det finns information om båten ifall det blir en nödsituation. Det är i alla fall vad de trevliga gendarmers berättade för mig och det är ok men det finns naturligtvis också en annan tanka med att samla in information om båtarna som finns här i Polynesien och det är att hålla koll på dem så man vet vem som är här ifall det blir restriktioner eller utvisning i samband med till exempel Coronapandemonium.

Coronasituationen runtom i världen har försämrats och många länder som var öppna har nu stängd gränserna igen. Det är kaos i Brasilien och Indien. Nya mutationer. Många har fått vaccinationen men det verkar inte gå åt rätt håll ändå. Ekonomier kollapsar och klyfterna mellan rik och arm ökar. De så kallade 'fattiga' länder får inget vaccin. Girigheten hos kapitalisterna känner inga gränser även om de störtar världen i en allt större Kaos. Noam Chomsky jämförde situationen vi har hamnat i med den under andra världskriget där vi samarbetade mot fascisterna. Vi borde också göra det i den här situationen, samarbete för en bättre värld för alla. Han nämnde också upptäckten av poliovaccinet som gjordes av den amerikanska regeringen på 40-talet. Vaccinet hade ingen som 'ägde' det och kunde fritt distribueras i världen för att få bukt med Polio. Nuförtiden äger företagen vaccin och nu handlar det enbart om pengar. Vad som är lönsamt och inte vad som är bra för världens befolkning såsom i fallet med poliovaccinet. Chomsky är nu 95 år gammal men hans uttalanden är bra mer sansade än till exempel 'Tesla' Elon med sina flummiga framtidsvisioner. Elon Musk, som han heter, äger billioner dollar men jag har inte hittat något vettigt som han gör för sina medmänniskor. De rika ser krisen komma och har börjat köpa upp allt som går att köpa. Framför allt land, vattenrättigheter och andra primära saker som är nödvändiga för att mata befolkningen med. Ägandet är pengar och makt. Vi vanliga dödliga har snart inget annat att välja än vilken färg vi vill ha vår nya Iphone i. Till råga på allt spionerar den på oss. Är vi snart i 'A Brave new World'?

'When I take care of the poor, they call me a Christian. When I ask why they are poor, they call me a Communist'. Dom Helder Cámara.

På kvällen rodde jag över till 'Artemis' för middag och samvaro.