Borta med Bengt

En resa

Port Pheaton 1 maj 2021

På bild: hejdå Moorea

Lördag den 1 maj 2021, Port Pheaton, Tahiti
Elisabeths födelsedag

I torsdags vaknade jag redan vid halv sex till väckarklockans pipande. En kopp kaffe och en bit gammal baguette var frukost. En underbar soluppgång gjorde mig sällskap. Ankaret togs upp i stiltje vid sextiden och för motorn gick det genom pass Avaroa mot Tahiti. Det lovade bli en varm men vindfattig dag. Motorn fick göra jobbet och jag kunde njuta av en kopp kaffe till medan autopiloten styrde 'Bengt'. Mellan Tahiti och Moorea går färjetrafiken tätt så det krävdes en del uppmärksamhet. Tre snabbfärjor kom ganska nära men tack vara AIS kunde jag se hur nära dem skulle komma. De riktigt snabba gör 28 knop och den mindre snabba 21 knop. Ett tag efter det dog motorn. Den bara stannade och ville inte starta mer. Ingen vind och 'Bengt' drev en sjömil från Tahitis rev. Motorrummet öppnades, varmt därinne, och den bränsleledningen till den första insprutaren lossnades eftersom det verkade vara ett bränsleproblem. Motorn startades men det kom ingen diesel så den gick inte i gång. Samma sak med den andra insprutare (motorn har fyra). Vad nu? Lite pil på gasreglaget som sedan fick stå full fart framåt. Motorn startades och gick som vanligt igen. Tillfälligt stopp i bränsleledningen kanske? En liten luftbubbla? Vem vet? Motorn svarade inte mina frågor. Efter ett par timmar till åkte vi igenom passet vid Port Pheaton och vid tvåtiden ankrade vi på samma ställe som innan.


På eftermiddagen fick jag svar från Hälsomyndigheten att vår förfråga om att slippa karantän var avslagit. Anledningen var att 'du har bara en Covid spruta'. Det visade sig att vi hade skickat fel bild så jag gjorde om allting. Tyvärr arbetar myndigheten inte särskilt mycket så det kom inget svar. Man läser helt enkelt inte när det skickas ytterlig information. Jag startade ett nytt ärende. Jag skulle försöka ringa till myndigheten på fredagsmorgon om det inte hade kommit något svar. Frank från 'Anastasia' talar utmärkt franska så han skulle ringa åt mig. Som tur var det inte nödvändigt. Vid tiotiden, just som jag skulle åka till 'Anastasia', kom svaret som lyckligtvis var positiv så Elisabeth behöver inte gå i karantän. Hon måste ta ett test vid ankomst på flygplatsen. Är det negativt är hon fri att gå men hon måste ta ett test till efter fyradagar. Är det negativt är det klart och kan vi segla till Raiatea. Är testet positivt måste hon självklart i karantän.

Här firas 1 maj, det är en röd dag, så jag åkte in till Carrefour för att handla eftersom allt är stängt på helgen. Tyvärr ringde Elisabeth mig eftersom hon blev nekad boarding i Stockholm på grund av ett fel Covidtest. Testen som man tar rutinmässigt i Sverige är inte godkända för att resa. För det krävt ett särskilt test. Nu är hon ombokad till 8 maj. Ombokningen betyder att alla tre myndigheter måste ha ny information och nya tillstånd måste sökas. Inte särskilt roligt den här situationen.

Efter en dag här i Port Pheaton har det redan börjat växa på skrovet så jag funderar på att åka tillbaka till Moorea.