Moorea 13 maj 2021

På bild: Bengt på revet i 3 meter vatten

Torsdag den 13 maj 2021, Cooks Bay, Moorea
Redan strax innan åtta på onsdagsmorgon åkte vi in till marinan för att slänga skräp och kolla på bokhyllan eftersom någon hade lämnat en del svenska böcker där som vi var intresserade av. Det finns få svenska båtar (bara ’Bengt’) här så böcker är mycket eftertraktade. Många använder läsplattor men vi håller oss till pappersböcker än så länge. Efter att ha fyndat ett tiotal böcker lämnade vi påsen på båten och gick till sjukhuset i Taravoa för att lämna Elisabeths Covidtest där. På ACE köpte vi två 55 watts solpaneler plus tillbehör till Neill och Heidi som väntar på oss på Moorea. ACE har ett mycket bra pris på solpanelerna, 425 kronor för en 55 Watts panel är mycket bra. Till oss själva köpte vi en 600/1200 Watt ren sinus inverter för 1100 kronor så nu kan vi köra tvättmaskin (inga ’varma’ program dock) och lite annat på den (om det finns ström förstås). Till soltaket införskaffades aluminium L-profiler som vi kommer att använda till att montera solpanelerna på taket med men en del förstärkningar av takets ram lär vi behöva göra. Får se vad vi får tag i på Moorea eller Raiatea. På hemvägen gick vi förbi Super-U eftersom den affären säljer billigt kattsand och har dessutom Earl-Grey te i sortimentet, något som inte Carrefour har. Efter att ha lämnat allt på båten åkte vi in igen, den här gången till Carrefour. Det är en halv semesterdag här så affärerna stänger vid ettiden och vi behövde handla en del till innan avfärd imorgon, torsdag. Här köpte vi upp oss på färskvaror och en del kylvaror såsom ost och smör eftersom vi inte hade tänkt handla på ett tag. På eftermiddagen gjorde vi i ordning ’Bengt’ och tog upp jollen. Två tvättar och en
sundowner på ’Bubbles’ hann vi också med.

Väckarklockan ringde redan kvart i fem på torsdagsmorgon. Efter en stadig frukost började vi med att ta upp ankaret. Det fick vi sluta ganska omgående med eftersom en våldsam squal med mycket regn drog rakt över viken. Den kallas inte ’Bay of Rainbows’ för skojs skull. Som tur var lugnade vinden sig efter någon halvtimme så vi kunde ta upp kättingen bit för bit och göra rent den. Det är mycket bra ankarbotten i Port Pheaton men leran är svårt att få bort från kättingen. Kvart i åtta åkte vi förbi ’Bubbles’ och vinkade hejdå till Charles och Mary. För motor åkte vi ett par timmar men sedan blev det motorsegling med vinden rakt bakifrån. Motorn hade ett tvåtal dippar men fortsatte gå bra. När vi kom till slutet på Tahiti och ändrade kurs mer norrut mot Moorea dog vinden ut och fick vi gå enbart för motor igen. Gott och väl runt hörnet började det blåsa från väst så det blev en del jobb med seglen.

Elisabeth blev sjösjuk och lämnade inte soffan på många timmar. Ingefärakapseln som hon hade tagit hjälpte inte särskilt mycket. Dyningen var däremot från nordost så det var bara att vänta på vinden som kom en liten stund senare som en varm vägg från samma riktning. Inom fem minuter blåste det 34 knop (17 m/s) och seglen fick revas. Bengt trivdes med det, han gick upp i 8 knop, men vi tyckte det blev för mycket, mängder med vatten på däck. Vi gick dessutom på kryss och jag hade ingen frisk besättning som kunde hjälpa till med revningen. Vid den första hårda vindbyn (36 knop) lutade ’Bengt’ rejält så vinden slog in under soltaket som lossnade från ramen och blåste nästan bort. Boven i dramat här var billiga buntband som inte klarade av vindens tryck och öppnade sig. Vi seglade vidare utan tak i stället.

Motorn stannade av sig själv men kunde startas igen med ’throttle wide open’, sedan stängde vi av den och seglade vidare mot vinden. Varför motorn gör så har vi ingen aning om men vi kommer säkert på det inom några dagar. Resterande 20 sjömil kryssade vi fram till Mooreas norra hörn varefter vi kunde falla av och segla de sista 5 sjömilen mot passet i lugnare väder. Vid tretiden ankrade vi i Cooks Bay ’på revet’ i fyra meter kristallklart vatten. Vinden fortsatte att blåsa med 30 knop. Soltaket fick några extra öljetter och monterades igen med kraftigare buntband. Som tur var piggnade Elisabeth till. Vi tog vi en dusch på akterdäck för att tvätta av allt salt innan det var dags för en kopp kaffe och ingefära te. Vid åttatiden släckte vi och gick och la oss. På natten mängder med vind och regn så även ’Bengt’ blev avspolad.