Raiatea 21 maj 2021

Onsdag den 19 maj 2021, Cooks Bay, Moorea

Vi lånade Neill och Heidis jolle och tog oss 1,5 in i den vackra Cooks Bay för att byta vår nästan tomma gasflaska. Vi passade även på att fylla på vår bensindunk och handla ett par flaskor rum. Båten gjordes i ordning med tanke på lite hårdare väder. Det ska blåsa en del på vår seglats till Raiatea enligt väderprognosen i alla fall. Regnskurar lär det också bli. Upptagning är på tisdag men från fredag blir det ännu sämre väder med en hög dyning som gör passen in jobbiga.

På eftermiddagen rodde vi över till Artemis för en kopp kaffe. De stannar kvar här ett tag till för att vänta på paketet som kommer fram runt 1 juni. Sedan seglar de också till Raiatea så vi får våra saker. Paketet kom fram redan idag och Neill och Heidi hämtar det i Papeete innan de seglar vidare till Raiatea.

Fredag den 21 maj 2021, Uturaerae, Raiatea
Fint väder men ganska blåsigt. I torsdagsmorgon tog vi upp ankaret vid tiotiden, vinkade hejdå till Neill och Heidi och lämnade Moorea under genua med kurs mot Raiatea. Vind ost 20–25 knop, speed 5–6,5 knop under genuan. Ganska grov sjö så var tvungna att sitta ute. För säkerhetsskull hade vi satt ett halv scopoderm plåster bakom våra öron när vi vaknade på morgonen, det var ju ett tag sedan vi seglade så här undanvinden. Efter att vi lämnade Moorea bakom oss började vinden avta och vrida till sydost, 15–20 knop, kurs 285 M så vi bommade ut båda försegel. Det blev en del segelarbete till på natten eftersom vinden vred hit och dit men månen lyste vackert och vinden avtog mer och mer tills vi knappt klarade tre knop. Enligt väderleksrapporten skulle det uppstå ’thundery squals’, åskbyar, med 30–35 knop och vi kunde se åska norr om oss men det kom aldrig närmare. Vi hade ingen bråttom eftersom vi inte kunna gå igenom passet på natten så vi fortsatte segla i 3 knop ett tag. Närmare Raiatea ökade vinden en aning igen och kunde vi segla med 4 knop genom pass Teavapiti vid sjutiden på morgonen. Dessutom seglade vi en del inne i lagunen tills vinden dog ut vid flygplatsen bakom ön då vi gick vidare för motorn. Vi hittade ett varv men inte det vi ska upp hos på tisdag tror vi. Vi tar jollen och rekar i morgon, lördag.

Tyvärr blev det, som vanligt, en del saker som gick sönder: Trikoloren/ankarljuset i masttoppen funkar inte. Aquair släpgeneratorn funkar inte. Autopiloten stängde av sig själv varannan minut tills vi kom på att instrumenten behövde mer ström. Konstigt, för vi har seglat i fem år så här utan att autopiloten betedde sig på det sättet. Lösningen var enkel, i slutet på kedjan av instrumenten kopplades en strömkabel med strömbrytare in. Ett svivelblock till inrullningslina till genuan gick av men annars var det en fin och lugn segling även om det rullade ordentligt i den långsamt tilltagande sydvästliga dyningen. Solen gick upp bakom Huahine som var ett vackert rött skådespel. Vi kom fram vid tolvtiden efter att ha seglat 109 sjömil och ankrade framför varvet, tror vi, i 16 meter vatten. Här mängder med båtar men inte många som vi har träffat innan. Tysken Daniel på ’Elin’ (en Hallberg-Rassy 29) som vi ligger bredvid hade vi träffat innan liksom den finska båten som ankrade bakom oss senare på eftermiddagen.

Efter lunch och vila tog Elisabeth fram symaskinen och satte i gång med att laga försegelkapellen som sliter enormt i den starka solen och hårda vinden. Jag lagade blocket till genuarullen genom att ersätta den sönderrostade rostfria pinnen men en bult och låsmutter. I morgon blir det kontroll av kablarna vid mastfoten för att se vad felet är eftersom topljusen inte får ström. Även Aquair släpgenerator ska tas isär för att se vad felet är. Utombordaren kommer vi nog att lämna in här för översyn och lagning av oljeläckaget.