Borta med Bengt

En resa

Huahine, 7 juni 2021

På bild: Hakuna Matata

Måndag den 7 juni 2021, Faahia, Huahine
Hela natten duggregn och en del vind så batterierna hölls fulladdade av vindgeneratorerna. Jag programmerade om vår Rutland igår kväll så vi får se om det har någon nytta. För att kunna se det behöver vi sol, och mer än 14 volt, men den lyser med sin frånvara. Regn av och till hela dagen men vi fick lift iland med Neill och Heidi som guidade runt oss bland affärer och dylikt. Vi besökte Super-U och Vodafone och gick för att sortera våra sopor till gendarmeriet där sorteringen finns. Mycket folk ute på gatan, färjan kom in, småstadskänsla men en gata där allt finns. Gatuförsäljning av frukt och grönt. Mysigt!

Tillbaka på ’Bengt’ blev det jobb igen. Elisabeth fortsatte med att sy biminitoppen och jag betade av min ’lista’. Bland annat monterades den nya klon till en av spinnakerbommarna. Tyvärr gör Seldén de nu i komposit, snyggt i och för sig, men den passar inte in på samma sätt som de gamla i aluminium så det blev en del meckande. Sedan fick jag ändra på öglan som åker upp på skenan i masten. Såga och borra men till slut fick jag ordning på det. Jag hann även montera amperemätaren i vindgeneratorns pluskabeln innan det var dags för dusch och deodorant för vi skulle på ’Happy Hour’ på yachtklubben klockan fem. Vi hade tänkt ro in men Andreas och Cissi var så snälla att ge oss skjuts in till bryggan. Det är ganska långt och strömt dessutom så vi var tacksamma för det. ’Happy Hour’ var trevligt och vi mötte ett antal nya seglare, bland annat Annie och Dirk från Australien och Daniel från Tyskland.