Borta med Bengt

En resa

Huahine 15 juni 2021

På bild: Andreas och Obama

Tisdag den 15 juni 2021, Baie d�'Avea, Huahine

En mycket blåsig och regnig natt så vi sov inte så värst bra. Båten svängde hit
och dit i de starka vindbyarna. Eftersom vi har en del utomhusjobb att göra blev
det inte gjort särskilt mycket idag. Jag har dessutom fått ett stafylokocker-sår
igen på min högerarm så systern, Elisabeth, förbjöd mig att göra något. Hon gick
på promenad med Andreas och Cissi medan jag passade på, �'du vilar bara, hör du.�',
att snygga till kablarna vid mastfoten.

På morgonen kom Andreas över på kaffe och vi passade på, när det inte regnade,
att hissa upp jollen och tömma den på vatten. Jag gjorde en förstärkning av ena
sitsen, som hade spruckit, och tätade alla skruvhål. Vi får nämligen i regnvatten
i det dubbla skrovet och har ingen aning var det kommer ifrån. Även årtullarna är
�'hål�' i sargen så där satte vi ett par korkar i. Mängder med regn så vi samlade i
våra hinkar.

De enorma mängder regn som har ramlat ner från skyn de sista dagarna visade oss
ett tvåtal ställen där det läcker vatten. Akterluckan droppar av och till på mig
eftersom jag sover under luckan. Problemet var att tätningslisten inte var tätt
mot själva luckan så vattnet hittade sig in via den. Själva listen är tätt mot
luckramen. De här Houdini luckorna har vi haft många problem med så jag
rekommenderar inte att ha sådana på båten. Andra stället det läcker lite på är
den lilla skorstenen till vedkaminen. Sikaflex håller inte i evigheter så måste
bytas ut då och då.