Huahine 9 sptember 2021

På bild: fin snorkling runt båten

Måndag den 6 september 2021, Faahia, Huahine (lock-down dag 17)

Vi rodde iland efter att ha fyllt i våra tillståndsdokument om att vi behöver handla. Vi behövde inte handla mat men genom att promenera till järnaffären 'Huahine Import' och Posten, och lite till, kommer vi längre än en kilometer från 'bostaden' som i vårt fall är bryggan där vi lämnar jollen. Vi behöver röra på oss. Enligt direktivet får man motionera max en kilometer hemifrån, nu blev det lite längre. Vid hemkomst till 'Bengt' blev det en skön simtur runt båten för att svalka oss.

Det är snart mangosäsong och mangoträden, vi passerade på vår promenad, var översållade med stora omogna frukter. Om en vecka eller två är det mangofrossa. Färska saftiga mango direkt från träden, mangochutney, mangomarmelad och mangosallad. På hemvägen plockade Elisabeth en näve blad från ett citrusträd. Vi torkar dem i solen, gott i maten och som te. Vi hittade även en stor basilikabuske där vi tog en kvist. Järnaffären hade tyvärr redan stängt så vi får promenera dit imorgon. Sedan kommer vi nog att flytta oss till Baie d'Avea ett tag. Vi kommer att vara kvar på Huahine tills vårt paket har kommit från England. Förmodligen i slutet på september.

Tisdag den 7 september 2021, Faahia, Huahine (lock-down dag 18)

I natt stack den franska båten som låg framför oss för ankar.
En underbar vacker dag med lite vind men mycket ström i vattnet. Vi bestämde oss för att göra batteriunderhåll, ändra på minuskabeln från batteribanken och möblera om i 'förrådet', som en gång i tiden var andratoalett och duschrum. Efter att allt hade tagits ut ur facket bakom soffan i doghouset kontrollerades vätskenivån i batterierna, jag fick fylla på destillerat vatten i ett antal celler. Vätskeförbrukningen är lite ojämn. Sedan bytte jag minuskabelns anslutning från det främre batteriet till det sista batteriet i kedjan (vi har fem). Det för att få vår batterimonitor, BM-2 från NASA, att visa rätt när det gäller laddning och urladdning av systemet. Dessförinnan kunde vi bara mäta ett batteri beroende på hur batterierna är ihopkopplade. Nu visar instrumentet rätt och det första batteriet i systemet avlastas. Vi hade allt ombord så vi behövde inte ta en tur till järnaffären för att köpa grov kabel. Medans jag höll på med detta tömde Elisabeth 'förrådet', inte bara för att städa men också för att ta bort den tunga gamla genuan som vi förvarar där. Där ligger också en rulle med 20 mm tjock och 110 meter lång lina (så kallad 'tjurrep' från Terceira) som väger en del den med. Genuan väger 40 kilo och flyttades till utrymmet bakom soffan i doghouset. För att få plats till den flyttades den lätta skrivaren till 'förrådet'. Sedan stuvade vi allt tillbaka i både 'förrådet' och facket bakom soffan innan vi hoppade i havet för att svalka oss.

Vi vill gärna få bort vikt från båtens förskepp. Där finns nämligen två mountainbikes, fendrar och en del annat. Dessutom ett 30 kilos ankare, 75 meter 10 mm kätting och en 35 kilo tung jolle när vi seglar. Gennakern, drygt 20 kilo, förvaras också där men flyttas alltid till utrymmet under soffbordet när vi är på väg. Våra stormsegel (stormfock och stormstor) förvaras i gången till akterruffen. Det är alltid en kompromiss mellan att ha utrymme att röra sig på när man ligger för ankar och båtens trim och säkerhet när man seglar. Vikt ska samlas lågt och centralt i båten men det är inte alltid möjligt. På däck har vi så lite som möjligt och innan en lång överfart tas båda inombordarna (13 kilo var) in i båten. En fördel med 'Bengt' är att både vatten och dieseltankarna (fyllda sammanlagt 1500 kilo) ligger så långt ner i kölsvinet som möjligt. Nackdelen är att själva kölsvinet är litet och att det varken finns plats för ankare eller kätting där.

Onsdag den 8 september 2021, Baie Teapaa, Huahine (lock-down dag 19)

I natt stack en fransk båt till i skydd av mörkret.
En regnig och fuktig dag. Vi åkte iland för att handla lite färskvaror och fylla på vatten i några dunkar. Jag släppte av Elisabeth vid bryggan och åkte själv vidare med jollen tills jag kom till stället där den lilla floden Faahia rinner ut i havet. Där finns ett litet torg med många små 'snacks' och take-away ställen, alla stängda på grund av lock-downen, och ett tvåtal offentliga tvättställ där vi får ta vatten. Masken på och ID och tillståndet i fickan. Jag hade ganska många dunkar med mig så jag brukar gå fram och tillbaka ett par gånger till jollen med de fyllda dunkarna. Den här gången behövdes det inte. En trevlig kvinna hjälpte mig att bära dunkarna ner till jollen. Min franska är inte särskilt bra men tack så mycket är inte svårt att säga på både franska 'merci beaucoup madame' och på polynesiska 'Mauruuru'. Som svar får man ett stor leende. Underbart!

Sedan gick jag ner till affären för att hjälpa Elisabeth med att bära matkassarna. Gatan framför Super-U var avstängd och ett stort tält hade rests upp. I det så kallade vaccinodrome kunde man få sin covid vaccination (Janssens). Det fanns en del folk i kön. Vi hoppas att alla äntligen har förstått vaccineringens betydelse.

Parliament votes to extend the state of health emergency
Parliament (det franska) gave the green light on Thursday, by a broad Senate vote, to an extension, until November 15, of the state of health emergency in the vast majority of overseas territories, harshly hit by a rebound in the Covid-19 epidemic.
The president of the independent group, Claude Malhuret, for his part, delivered a virulent indictment against those "who for months have been trying to discredit the vaccine, to scare the French", denouncing "leaders of junk" with "certainties acquired at Facebook University, fake news section ". SOURCE: tahiti-infos.com

Efter stuvning av maten och upptagning av jollen tog vi upp ankaret och åkte de fem sjömilen till Baie Teapaa. Här ligger också de tre andra båtarna som lämnade stan i morse. Enligt myndigheten DPAM på Tahiti får vi fritt röra på oss inom ön. Det är vi väldigt glada för.

Torsdag den 9 september 2021, Baie Teapaa, Huahine (lock-down dag 20)

Det verkar som att antalet nya fall av Covid här i Polynesien har nått sin kulmen och är på väg ner så vi hoppas på att lock-downen inte blir förlängd efter nästa vecka. Vaccineringen går framåt.

En regnig morgon så vi stannade på båten och städade, grejade med batterierna och kokade papayachutney. Eftersom vi samlade lite vatten igår blev det tvätt också. Paketet med de saknade delarna till vindrodret är på väg till Ocean Chandlery i England för att skickas till oss tillsammans med lite annat som vi behöver, bland annat ett nytt membran till watermakern. Ocean Chandlery använder DHL som fungerar bättre än FedEx hit till Polynesien. På så sätt slipper vi, rättare sagt vindrodrets tillverkare, betala agentavgiften på 1500 kronor.