Borta med Bengt

En resa

Huahine 30 september 2021

Torsdag den 30 september 2021, Faahia
Vi fortsatte arbetet med vindrodret. Det hade blivit en liten skada i transporten från Argentina hit så den lagade jag med epoxispackel. Sedan visade sig att förbindningsröret mellan rodret och axeln inte passade . Ett av bulthålen stämde inte överens med det andra. Paul på South-Atlantic hade redan varnat mig via mejl att jag eventuellt skulle behöva slipa ner det lilla förbindningsröret, som är ett massivt rör med två olika diameter. Biten med den större diametern ska in i axel och den med mindre diameter ska in i rodret. Tyvärr gick det inte att använda vinkelslipen eftersom avståndet mellan bulthålen var för litet. Det enda jag kunde göra var att såga av 3 millimeter från rodrets rostfria infästningsrör så att bulthålen passade ihop. Bulthålen i axelbiten matchade perfekt. Ett nytt Sandviken metallblad togs fram till bågfilen så det tog inte många minuter att såga av den lilla 3 millimeter tjocka rostfria rörbiten. Där jag hade sågat snyggades roderbladet till med lite epoxispackel. Nu passade allt som det skulle så roderbladet hängdes upp mellan bomen och akterstaget och målades med bottenfärg. Efter torkning monterade vi det på vindrodret. Kanon! Nu återstår bara lite målararbete och en provseglats.

Elisabeth hittade ett nytt ställe för att stuva undan en av våra utombordarna. Vi monterade byglar och surrade fast den lilla Hondan under vår säng. Watermakern var på i många timmar så vi tvättade och fyllde både flaskor och tanken med gott vatten.

Till lunch lagade Elisabeth en god lasagne med corn beef.