Borta med Bengt

En resa

Huahine 3 oktober

På bild: Födelsedagen firades med segelarbete

Söndag den 3 oktober 2021, Faahia, Huahine
Wims sextiotredje födelsedag

Dagen började bra för mig med kaffe och frukost på sängen. Eftersom det var vindstilla hissade jag upp Elisabeth i masten för att montera den nya Windexen, av den gamla var bara pinnen kvar. Hon passade även på att kontrollera riggen och tejpa på de skumgummibitarna som vi har på nedra spridarna för att förhindra skav på genuan.
Efter ett dopp i havet, det var varmt som bara den, rodde Elisabeth över till ’Taiko’ för att ge de ett par klasar bananer eftersom alla håller på att mogna. Hon passade även på att bjuda de på kaffe och födelsedagskaka. I present fick jag en flaska eget bryggt mörkt öl. Vi drack den till lunchen. Gott!

Jag fortsatte med städning av ’mina’ fack och slängde ut en hel del gamla bruksanvisningar av saker som vi inte har kvar längre samt gamla kataloger och en tjock Reeds från 2016. Vi uppskattar vikten på kassen till tio kilo.

bruk
En del av den enorma mängden bruksanvisningar vi har samlat på genom åren

Sedan var det min tur att hissas upp i masten fast bara tills jag nådde storseglets halshörn där jag bytte snörplinans klämma då den gamla hade pulveriserats av solen. Det tog sin lilla stund eftersom den nya klämman (Rutgerson) inte hade samma hålavstånd som den gamla. Det skiljer sig bara någon millimeter men seglet är tjockt där så det var inte lätt att få nålen igenom. Hålen gjordes större med en syl. Samma problem hade vi med den nya Windexen som har en fästskruv till hylsnyckel 6 så Elisabeth fick med sig en sexa upp för att skruva loss den gamla skruven och sätta dit den nya Windexen. Tyvärr var skruven en sjua i det gamla fästet och den hylsa hade hon inte med sig. Som tur var hade skruven ett spår i sig och hon hade en skruvmejsel med sig upp så Windexen blev monterad.

Ett bad, efterföljt av kaffe och kaka återställde det goda humöret. Sedan blev det regn och vindbyar.