Moorea 22 oktober 2021

På bild: Inte bara sol.

Onsdag den 20 oktober 2021, Cooks Bay, Moorea
Ostadigt väder med regnbyar. SPCZ (South Pacific Conversion Zone) ligger just nu över oss ett par dagar men drar bort till helgen. Det ger oss doldrumslikt väder med en och annan åskby, många vindskiftningar, vindbyar (squals) samt mycket regn.

Elisabeth oljade in den oanvända delen av ankarkättingen med matolja, ett tips från Heidi. Jag oljade in sittbrunnssargen med teakolja. Avbrott för korta men kraftiga regnskurar. Vi hade tänkt oss en promenad men ösregnet gjorde att vi stannade på 'Bengt'.

Torsdag 21 oktober 2021, Cooks Bay, Moorea
Isaks födelsedag

Väldigt lite vind men inget regn eller åska så vi åkte iland och gick vägen in till Cooks Bay. Det är drygt 5 kilometer till Super-U där vi handlade färskvaror varefter vi gick tillbaka. Varmt som bara den nu så vi gjorde ett uppehåll vid macken för att prata med Ann och Bob från 'Baloo' som höll på med att tanka diesel, något som vi också kommer att göra snart. Det finns en brygga med pump men den är inte stor, mest för de lokala fiskarna, där man eventuellt kan lägga till för att tanka. Annars blir det som 'Baloo' gör, man kör fram och tillbaka med jollen ett antal gånger (5x för oss) fylld med dunkar. Vi avvaktar svar från den svenska ambassaden. Ska vi till Chile fyller vi på allt (600 liter), ska vi stanna kvar i Polynesien behöver vi inte så mycket diesel. Priset går upp 1 november med 10 XPF som motsvarar 85 öre.

På eftermiddagen skrubbade Elisabeth Bengts botten och jag ägnade mig åt att rosta av ett par rostfläckar på 'Bengt' skrov. Det var inga stora bitar men rosten rinner längs skrovet och ger fula märken så jag slipade, grundade och målade svart. Ankaret gör också märken på plattformen.

Fredag den 22 oktober 2021, Cooks Bay, Moorea
Väderprognosen talar om mycket regn, åska och vind av stormstyrka i byarna med början i eftermiddag. SPCZ vill inte flytta på sig än. En 'Orange alert' gäller för Sällskapsöarna och en 'Yellow alert' för delar av Tuamotus på grund av det kraftiga regnfallet som kan bli 100 liter per kvadratmeter. På grund av torka de senaste veckorna varnas det för översvämningar här på Sällskapsöarna eftersom den torra marken inte kan svälja allt vatten. Vi ligger kvar på revet men släpper ut lite mer kätting eftersom vi nu ligger i 14 meter vatten fast ankaret och halva kättingen ligger i 3,5 meter vatten. Det värsta förväntas såklart i natt. Av någon anledning har vi alltid haft 'det värsta' på natten sedan vi börjat segla. På lördag klarar det tillfälligt upp. På lördagskväll börjat det åter regna. Det regnet varar tills på söndagseftermiddag varefter det klarar upp och solen kommer fram igen.
Vi testar på läckage nu när det regnar så mycket. Jag åtgärdade ett litet läckage i ett av fönsterna igår. Sikaflex åldrar fort i tropikerna och måste bytas ut då och då.

Direkt efter frukost åkte vi iland för att slänga lite sopor, gå en promenad och handla. Vi hann åka tillbaka till 'Bengt' med en kolsvart himmel framför oss. Jollen togs upp och lades upp och ner på fördäck. Vid niotiden började det ösregna och det har inte slutat än.

Vi fick svar från pensionsmyndigheten och jag är nu officiellt pensionär.