Moorea 23 oktober 2021

På bild: plotterkonst.

Lördag den 23 oktober 2021, Cooks Bay, Moorea
Enorma mängder med regn igår men till kvällen slutade det blåsa och minskade nederbörden till vanligt regn så det blev en lugn natt, vi sov bra. Väldigt lite vind i morse så vi tog in 10 meter kätting för att inte ligga för långt in i farleden. Lördag här betyder mängder med jetskis, utflyktsbåtar och andra snabba farkoster som inte alltid tar hänsyn till ankrade segelbåtar.
Idag fick jag klippt mig och fick bokhyllan back ett skyddsnät som ska förhindra att böckerna flyger som projektiler genom båten vid kraftig lutning eller ett nedslag. Nätet hittade vi på stranden på Totegegie i Ile Gambier. Alltid bra att ha, vi har en kasse med det i förpiken. Vi har lite fler sådana småjobb kvar inför avfarten till Chile. Landet har nu öppnat gränserna även för sjötrafik så vi är välkomna.

På kvällen blev himlen åter kolsvart, helt enligt prognosen, så vi släppte ut de tio metrarna kätting igen. Regn och vind. Nu har man börjat med att ge booster-doser så vi åker till Port Pheaton på Tahiti på tisdag för att besöka sjukhuset i Taravao för at få en tid till en vaccinering och besöka Charles och Mary
om ska passa 'Bubbles' igen ett par månader. Sedan har vi en lång lista som vi ska göra innan vi lämnar Polynesien i slutet på november.

b1

b2

Söndag den 24 oktober 2021, Cooks Bay, Moorea
SPCZ flyttar sig långsamt tillbaka till Cooköarna så vi hoppas på väderförbättring. Åter en natt med lite vind, varmt och fuktigt, men mängder med regn som är ett tillstånd som, enligt prognosen, varar hela söndagen. Ingen vind och ingen sol betyder ingen laddning så vi får ta det lugnt med elförbrukningen.

På eftermiddagen en uppklaring men sedan började det regna och blåsa igen så vindgeneratorerna snurrar för glatta livet (7 ampere var). Vi har i alla fall fyllt på vattentanken med gott regnvatten. Två små bokhyllor till fick spännlinor så att böckerna inte börja flyga runt. Vi har alldeles för många böcker ombord så vi ska lämna några på bokhyllorna i Port Pheaton och vid Carrefour i Taravao.

Elisabeth bakade goda havregrynskakor till kaffet och tog isär vår lilla Biltema 12 volts dammsugare för rengöring och kabelreparation.
På kvällen blev det tändning av vedkaminen. Inte för att det var för kallt men för att värmen torkar ut båten. Vi har haft mer regn de sista dagarna än i flera månader innan så allt blev fuktigt.