Tahiti 3 november 2021

På bild: Van i köket på Burasari

Måndag den 1 november 2021, Port Pheaton, Tahiti
Inga nyheter från Chile än så vi avvaktar ett tag till. Igår var tvätt och städdag. Tvätten sköljdes iland under rinnande vatten. En av Whale-watching båtarna kom in till bryggan. De hade sätt många valar utanför passet.

Idag är en röd dag (dödens dag) här så vi höll oss hemma även om vi tog en sväng in i marinan mellan regnskurarna för att skölja tvätt under kranen. Badplattformen blev skurad rent med diskmedel och bikarbonat. Teaken på den blir lätt grön.

timTim berättar om projektet 'ankarkätting'

Tisdag den 2 november 2021, Port Pheaton, Tahiti
En ny regnperiod har börjat, fuktig och varm. Vi åkte tidigt iland för en promenad och för ett besök hos tandläkaren nära sjukhuset. Elisabeths på Huahine lagade tand har inte blivit bra så vi beställde en tid för torsdag klockan halv tio. Tandläkaren på Huahine hade redan antytt att tanden kanske behövde kollas upp. Imorgon ska vi ta bussen in till Papeete för att hälsa på Tim och Van på ’Burasari’ som ligger i Marina Papeete. Elisabeth har bakat en god kardemummakaka som vi ska ta med oss.
Idag, halv elva, hölls en tyst minut för alla som har dött i Covid här i Polynesien. Presidenten lovade i ett tal att aldrig låta Polynesien gå i lock-down mer. Ekonomien är i botten så man har helt enkelt inte råd med det en gång till. Han betonade också vikten med att alla ska vaccinera sig för att förhindra nya alvarliga utbrott av Coronaviruset och för att avlasta sjukvården. När vi var på vaccinationscentret för att få var tredje spruta fanns det tyvärr ytterst få människor där.

Vi har inte fått någon bekräftelse från Valdivia så våra förberedningar inför seglatsen dit har lagts på is.

nickNick och Wim

Onsdag den 3 november 2021, Port Pheaton, Tahiti
En regnig och blåsig natt. Vid halvsjutiden, mellan regnskurarna, åkte vi in till marinan med jollen och väntade på bussen till Papeete på andra sidan vägen. Som tur var den i tid och klockan sju kunde vi stiga på och betala vår tur och returbiljett på 55 kronor var (det är 65 kilometer till Papeete). Grått och trist regnig väder men så snart vi lämnade Taravoa klarade det upp och senare, när vi närmade oss Papeete, kom solen fram. Väderprognosen hade redan talat om regn på syd och ostkusten. Vanligtvis tar det en och en halv timme för bussen men på grund av en del vägarbeten och många bilköer tog det två och en halv timme för att komma till Papeete. Lite stela och med frusna fötter på grund av bussens air-conditioning gick vi av bussen för att leta upp den lilla grinden in till marinan där våra vänner Tim och Van på ’Burasari’ och Nick på ’Fleur’ ligger. Här var såklart soligt och varmt. På ’Burasari’ blev det kaffe och sedan en god vietnamesisk lunch som Van, som är från Vietnam, lagade. Vi hade inte träffat våra vänner på ett tag så vi hade mycket att prata om. På samma brygga som våra vänner ligger hittade vi den svenska båten ’Sirinia 3’, klubbkamrater från JRSK och från Göteborg. Tyvärr var de inte hemma när vi försökte hälsa på.
Tiden flög förbi så vid halvtretiden fick vi säga hejdå för att gå den tjugo minuters långa promenaden till busshållplatsen. Bussen tillbaka till Taravoa går klockan tre, vi behövde inte vänta mer än ett par minuter innan den kom fram. Det var skönt att kunna sätta sig och vila ut efter en mycket trevlig men intensiv dag. Trött blir man av allt åkande, pratande och stillasittande. Den här gången gick resan som den brukar och vid halvfemtiden var vi tillbaka vid jollen.