Tahiti 18 november 2021

Tisdag den 16 november 2021, Port Pheaton, Tahiti
Efter frukost, vid sjutiden, innan det blev för varmt, bytte vi motorolja och filter. Tyvärr hade vi slängt den trasiga elektriska Biltemapumpen för länge sedan så vi fick använda den lilla handpumpen som följde med båten. Den läcker, vi får hitta på något annat. Det är svårt att få ut all olja, motorn lutar bakåt och man når inte pluggen under den, och vad man och gör blir det kladdigt på händerna och benen. Det går åt en del trasor. Varmt är det också men nu är det gjort för ett tag framöver. Efteråt var det bara att hoppa i vattnet och låta sig skrubbas rent av Elisabeth.

På eftermiddagen började Elisabeth stuva om i köksskåpen som betydde att jag fick ett antal färgburkar att hitta utrymme till eftersom vi har förvarat de i skåpet under kylen. Nu har i 'seglingsmat' där. Fortfarande vet vi inte när vi åker härifrån. Vi har ett antal projekt vi gärna vill genomföra innan vi tar upp ankaret för sista gången i Polynesien men de tar lite tid fast vi tycker det är viktigt att ha genomfört de innan vi kommer till Chile. Däremot kommer vi att lämna Port Pheaton snart.

Onsdag den 17 november 2021, Port Pheaton, Tahiti
Det blev en lång och svettig promenad till posten för att köpa frimärken till ett brev som jag var tvungen att skicka till pensionsmyndigheterna i Nederländerna. De hade haft en förfrågning från Sverige angående min pension i mitt födelseland så de holländska myndigheterna ville ha 'kompletterande' information av mig. Sju sidor, på engelska, med frågor varav många jag egentligen inte ville svara på. Man ville veta allt, vem man har varit gift med, hur länge, etcetera. Vilka arbeten man har haft båda i Nederländerna och 'utomlands', också partnerns arbete. Varför de måste veta vem hon har varit gift med förstår jag inte så jag skrev ett brev med de uppgifterna som jag ville lämna ut. Det är inte heller lätt att skicka kopior på lönespecifikationer från 80-talet, då jag arbetade i Holland, som de vill ha. Vem har kvar sådant? Som tur är har vi en del papper med oss och en liten skrivare som tar kopior. Det tar ett par veckor innan brevet kommer fram. Får se vad de svarar. Förhoppningsvis har de också modernare kommunikationsmedel till hands så de kan skicka ett mejl.

Pensionen i Nederländerna (AOW) har inte så mycket med hur mycket man har tjänat in att göra såsom i Sverige (den delen betalar man via arbetsgivaren). Istället utgår man från minimumlönen och en femtioårig vistelse i landet från året man fyllt 17 (17 + 50 = 67). För varje år man inte har bott i landet dras 2% av. I mitt fall betyder det att jag får 14% av minimumlönen och, eftersom jag är gift, bara 50% av den summa. Det blir runt tusenlappen i månaden som jag får när jag har fyllt 67. Även om det tar fyra år innan jag har rätt till AOW vill de att jag svarar innan 14 december i år. Hoppas brevet kommer fram till dess.

Ännu ett besök på Carrefour för att handla från 'Chile listan', nu är det inte mycket kvar på den. På kvällen kom Daniel från 'Elin' över på 'kaffe' och stannade länge. Alltid trevligt och intressant att prata och diskutera med honom. Han behöver ett nytt försegel snarast och ska dessutom få besök av sin syster ett par månader. Vi rekommenderade Resen Sails i Danmark där vi köpte vår genua i 2018 och som fortfarande är i mycket bra skick efter nästan 10 000 sjömil. Hyfsade priser dessutom. Försegelkapellet som vi alltid använder när vi inte seglar gör stor skillnad för seglets livslängd. Eftersom det var fullmåne tog vi en sväng till marinan när Daniel hade åkt hem för att lämna tillbaka låneböcker och slänga skräp. På hemvägen åkte vi förbi 'Bubbles' för att bjuda in Charles och Mary på sundowner idag.

Vi hade tänkt köpa en ny jolle, uppblåsbar dessutom, i Nya Zealand men den polynesiska tullen har en bestämmelse att jollar inte är en del av en båts utrustning så man måste betala importskatt på den (mycket). För att få tillbaka den när man lämnar Polynesien måste man ha bevis att den gamla jollen är förstörd. Konstigt nog gäller samma också för till exempel segel. Förmodligen är en ny jolle alldeles för dyr här så vi avvaktar tills vi kommer till ett annat land. Importera saker till Chile är mycket krångligt och tidskrävande.

Torsdag den 18 november 2021, Port Pheaton, Tahiti
Anitas födelsedag

En skön dag tack vara vinden som höll svalt i båten. Rengöring av skåpen runt kylskåpet, det blir lätt fuktigt av kondens där. Vi använder blöjor för att suga upp fukten. På kvällen besök av Charles och Mary. Charles visade videon från valen som simmade runt mellan båtarna i måndags.