Tahiti 24 november 2021

På bild: Snart är vi på väg dit.

Söndag den 21 november 2021, Port Pheaton, Tahiti
Ännu en dag i väntans tider. Inga nyheter från varken det ena eller det andra så vi avvaktar några dagar till. Vi planerar att segla tillbaka till Huahine i slutet på kommande vecka. Där klarerar vi ut för Chile efter att ha handlat upp oss på färskvaror.

Nu undrar ni kanske varför segla västerut när man ska österut. Huahine har en bra supermarknad med bra priser och många lokala färskvaror. Att klarera ut på Tahiti är krångligt och tidskonsumerande. På Huahine går man till Gendarmeriet, tio minuters promenad, och de gör allt pappersarbete åt en. Vattnet är klart och rent på ön så vi kan skrubba rent botten utan problem, inga hajar. När man väl lämnar ön seglar man söderut, det verkar som konversionszonen håller sig därifrån. Eventuellt kan man göra ett stopp på Raivavae i Australöarna som ligger på vägen. Den totala avståndet till Valdivia påverkas inte mycket.

Måndag den 22 november 2021, Port Pheaton, Tahiti
Ann och Bob från ’Baloo’ kom över på elvakaffe. Det var ett tag sedan vi träffade de här två. De, som vi, väntar på besked och paket. De behöver förnya sina pass och för det måste de till den amerikanska konsuln i Papeete. Sedan mars månad har de försökt få en tid hos honom men han har alltid haft något som kom i mellan. Ann har varit uthärdligt och fick äntligen en tid hos honom så imorgon ska de till Papeete för att träffa den här mannen. Vi har också försökt att ha kontakt med honom i början av året för att få veta om vi kunde få visum till Hawaii men vi har aldrig fått något svar. Ett par andra båtar har haft samma upplevelser med honom.

Eftersom vi ska till Chile vill vi inte gärna ha en 56 kilo tung jolle på fördäck, Lillebengt väger så pass mycket, men en uppblåsbar sådan som ror bra och som förvaras inomhus. Vi hittade ett par återförsäljare här på Tahiti men svar på mejl får man inte. Genom att skicka om mejlet ett antal gånger fick vi i alla fall svar från två försäljare. Varken den ena eller den andra har jollar på lager just nu. Leverans tidigast i februari. Ursäkten är ’Covid’. En har en begagnad till salu så vi frågade (allt på franska) om pris, bilder, skick, tillbehör, etcetera. Får se när vi får svar. Lillebengt ska säljas och det tar tid så vi får se vad som händer de kommande dagarna.

Tisdag den 23 november 2021, Port Pheaton, Tahiti
En solig och vindstilla morgon så jag tog tillfället i akt att borsta Bengts vattenlinje från jollen och så långt ner borsten nådde. Det blir lätt grönt ’gräs’ som växer där och som är svårt att få bort. Man kan borsta bort det men det kommer tillbaka på samma ställe inom ett par dagar. Erfarenhet har lärt oss att en diskborste ger bästa resultat utan att skada färgen. Med en förlängningsskaft når man dryga meter. Eftersom det inte började blåsa borstade vi rent ankarkättingen med. Jag i jollen med diverse borstar i olika storlekar och Elisabeth på däck för att dra in kättingen. Det är 12 meter djupt här så de första tio metrarna var smutsigaste med ett hundratal små havstulpaner varierande från nästan osynliga till knappnålsstorlek. Lätt att få bort med fingrarna men inte med en borste. Vi drog upp 30 meter, av 50, så nu är det bara den biten kvar som ligger i leran. Den gör vi rent när vi lämnar viken.

Sedan kom molnen och började det ösregna, med åska, så vi kunde samla vatten. Det blev ingen promenad idag på grund av vädret. På kvällen rodde vi över till ’Bubbles’ för sundowner och middag. Som tur var hade det slutat regna. God mat och gott sällskap gjorde att det blev sent innan vi rodde tillbaka till ’Bengt’. Vi hade just lagt oss när ett enormt åskväder brakade loss rakt över oss. Mycket regn över ön men vi fick mest vind. Efter en timme var det över så vi gick och la oss igen.

Onsdag den 24 november 2021, Port Pheaton, Tahiti
Tvättorkning på morgonen, sol. Sedan åkte vi iland för en promenad till båtaffären längst bort på huvudgatan för att kolla om de hade 8 mm U-bultar i rostfritt stål. Det hade de inte. Sedan gick vi till Super-U för att handla det Carrefour inte hade, bland annat en mjölsort som inte har en massa småkryp i sig. Tyvärr har varken Carrefour eller Super-U mannagryn så det blir enbart havregrynsgröt på seglingen.

Nu hade vi bestämt att inte bryr oss om jollar längre och bara åka. Det var dumt gjort för prompt hörde den ena försäljaren av sig och även en av de andra som vi hade frågat om en viss jolle skickade mejl. Märkligt! Vi kanske stannar ett par dagar till. Vi har sett datum för avfärd från Polynesien till 6 december så det blir både jul och nyår på havet. För första gången sedan jag satte fot på en segelbåt använder vi en professionell vädergubbe, en så kallad väderrouter. I det här fallet Bob från METBOB som är en erfaren och duktig meteorolog som har hjälpt segelbåtar med överfartsplanering i många år. Vi har kollat väderkartorna i veckor men inte hittat något bra ’väderfönster’ för oss.

Det ska bli spännande att se vad han hittar på. På grund av ’El Nina’ finns de berömda västliga vindar ’Roaring forties’ mycket längre söderut än vanligt. Enligt Bob kommer resan att ta mellan 34 och 38 dygn. Vi får se.