Tahiti 22 december 2021 (om tvättmaskinen)

Onsdag den 22 december 2021, Marina Papeete, Tahiti

Vi gick en promenad till ACE för att kolla om de hade en toalettsits som passar vår toalett. Det hade de, dessutom i många olika modeller, storlekar och färger. Vi tog en vitlackad träsits till ett pris av 1995 XFP (179 kronor). En klar förbättring gentemot båtaffärens 1500 kronor (Jabsco). Nöjda gick vi därifrån. Vi hade även köpt små vinkeljärn som vi ska montera som 'gungskydd' så att sitsen inte rör sig i sidled när vi sitter på den.

toa

På vägen hem fanns en vitvarubutik så vi gick in för att fråga om de hade en avloppspump till tvättmaskinen till salu. Visst hade de det. Mängder. Själva pumphuset passar inte på vår tvättmaskin men pumpen är universell och passar utmärkt. Vi hade en diskussion med försäljaren om varför vår pump inte fungerar. Han tittade på bilderna vi hade i telefonen och kom genast på svaret. Här på Tahiti har man visserligen 220 volt men med 60 Hz, även den inverter som vi köpte på ACE och som vi försökte köra tvättmaskinen på har 60 Hz. I Europa och större delar av världen är det 220 volt/50 Hz som gäller. Tvättmaskinens avloppspump är en liten magnetpump som inte fungerar vid fel Hz. Vi köpte en 60 Hz pump för 425 kronor, billigare än i Sverige, och fick en 50 Hz pump i 'present'. De måste byta alla pumpar i tvättmaskiner som de säljer här så de har många 50 Hz pumpar i lager som de inte kan göra något med.

Tillbaka på båten kollade vi pumparna och båda vi hade fått var 50 Hz så jag tog cykeln för att byta en av pumparna och sedan hämta vår nya jolle hos agenten Gondrand. Jag fick två nya pumpar, stoppade de i ryggsäcken och cyklade vidare till agenten. Jollen blev hämtat fast det var inte lätt att få den stora 35 kilo tunga lådan på cykeln men med hjälp av personalen lyckades jag få den på plats och binda fast den. Sedan fick jag gå sakta ner till marinan. På vägen genom stan i julhandelstämning och med mängder med folk ute var det en del människor som frågade om allt var som det skulle och om jag behövde hjälp men så länge lådan stannade i balans på pakethållaren var det ok. Vakten öppnade grinden och hjälpte mig nerför rampen till bryggan.

Vi packade upp jollen och kollade pumparna som jag hade i väskan. Båda var nu 60 Hz. Ahhhhrg! Fel igen! Den här gången gick Elisabeth till butiken efter lunch och siesta för att byta en av pumparna. Nu var inte samma kille där men efter mycket om och men fattade den andra killen vad det handlade om. Han gick back för att hämta en 50 Hz pump men kunde inte hitta någon så han hänvisade Elisabeth till lagret som ligger förbi tullen på andra sidan hamnen och som är ganska långt bort. När hon berättade att hon går och inte har bil erbjöd försäljaren att köra henne dit. Så gjordes och Elisabeth fick sin 50 Hz pump. Det fanns hundratals pumpar i lagret så hon fick ett par till, för säkerhetsskull, hon behövde inte heller lämna tillbaka en av 60 Hz pumparna som vi nu har två av (och tre 50 Hz). Service med ett stort S.

Vänlighet och hjälpsamhet Det är så vi har upplevt Polynesien. Underbart!