Borta med Bengt

En resa

Tahaa 21 juni 2022

Tisdag den 21 juni 2022, Motu Mahaea, Tahaa

Elisabeth bakade bröd i morse och rodde över med en nygräddad brödkaka till Gerard och Taljena medans jag höll på med linor och segel. Strax efter halv nio lossade vi mooringen och gick för motor mot vinden österut runt Raiatea och vidare till Tahaa. En timme fick vi ha på den. En squal med mycket regn drog över just när vi passerade den smalaste passagen mellan revet och ön men snart lyste solen igen. När vi rundade Raiateas sydspets kunde vi stänga av motorn och segla hela vägen upp till Tahaa i en fin ostnordostlig bris. Det blev en underbar segling med vinden snett framifrån eller ibland kryss. Lagom mycket vind, ingen dyning bakom revet och en båt som seglade på bra. Vi fick köra lite slalom mellan reven men kunde segla nästan hela vägen fram till motu Mahaea på Tahaas östra sidan. Här ankrade vi i 7 meter vatten, grovt korallsand som betyder inget bra fäste så vi släppte ut en del kätting. Det är bara för en natt. Drar vi hårt back med motorn kan vi flytta på ankaret. Ett tiotal båtar ligger här, mest charterkatamarans. Jag simmade ut till ankaret, det sitter fint i sanden men har dragit en fåra genom det när vi backade in det. Vi var här förra året då ankaret drogs loss i en våldsam squal mitt i natten. När jag ändå hade snorkeln på passade jag på att borsta av botten lite.

På eftermiddagen gjorde vi iordning 'Bengt' inför seglatsen till Huahine. Jollen togs upp och surrades fast på fördäck, de lösa solpanelerna togs in och en del saker stuvades in i toaletten för att få bort vikt från fören. Det ska ju bli kryss imorgon.