Borta med Bengt

En resa

Tahiti 8 september 2022

På bild: Det fanns en del spackel som hade lossnat och fick tas bort

Tisdag den 6 september 2022, Airport Anchorage, Tahiti
Igår tog vi jollen åter till Marina Taina och gick till Carrefour för att handla
eftersom vi skulle få middagsgäster på kvällen och vi hade bestämt oss för att
bjuda på lasagne. Det var ett tag sedan vi tillagade något med köttfärs så det
var inte enbart gästerna, Charles och Mary, som njöt av maten. I övrigt är det
några fuktiga dagar med lite vind och en del duggregn.


Torsdag den 8 september 2022, Airport Anchorage, Tahiti
Igår kväll körde jag Elisabeth till Hotell Continental där hon tog en taxi till
flygplatsen för att åka till Sverige vid midnatt. Hon ska vara borta från Bengt i
drygt fem veckor. Jag ska renovera däck och dylikt. Det finns en del föroreningar
i vattnet som förs med strömmen hit och dit. Stora områden med diesel flyter
förbi som en massa 'slem' som fastnar på skrovet och är svårt att få bort.

En skön morgon så jag började med en gång efter frukost med att ta bort alla
dunkar och andra saker (sjöankaret, gasflaskan och den långa linan) från
akterdäcket. De vita överdragen som skyddar dunkar och linor var väldigt smutsige
så de stoppade jag i tvättmaskinen och hängde sedan ut de på tork i sittbrunnen.
Akterdäcket skrubbades rent och spolades av med vatten. Dunkarna skrubbades och
efter tork tog jag in de ruffen. Medan allt torkade gjorde jag kaffe.

Sedan började det blåsa från olika håll, byarna var över 30 knop så 'Bengt' rörde
sig hit och dit. Jag gjorde lunch medans det blåste som värst. Sedan lugnade det
sig och fortsatte jag med arbetet. Däckslistan (toe rail) gjordes rent, slipades
och målades svårt. De tre blåsor på skrovet (en på akterspegeln och två under ett
par fönster) öppnades. Rosten togs bort, rostmedel penslades på varefter det fick
torka en stund innan jag målade på primer. Sedan blev det spackel. Det fanns
också en stor bubbla, som inte fanns tidigare, lite längre back som jag
punkterade. Det visade sig ett stort område med rost och lös spackel under den.

Även här togs rosten bort och rostmedel penslades på. Eftersom det var ett djupt
hål använde jag det kvarvarande spacklet för att fyll det värsta. Fortsättning
imorgon.