Borta med Bengt

En resa

Tahiti 14 september 2022

På bild: Sittbrunnens gamla färg

Onsdag den 14 september 2022, Airport Anchorage, Tahiti
Däcket ser bra ut, färgen har torkat men är inte härdad än (det tar 4 dygn) så
man måste gå försiktigt på det, jag har strumpor på men inte mycket annat.
Arbetet fortsatte med sittbrunnen. Väldigt varmt väder i morse men senare kom det
mörka moln som även gav en och annan regndroppe. Ingen vind. All löst spackel
togs bort och hålen fylldes med nytt, även ett par ställen där den gamla och
kladdiga svarta sikaflexen kom igenom togs om hand. Efter torkning, kaffe först,
slipade jag hela sittbrunnen och torkade med trasor och aceton. En eller två små
rostbitar fick lite extra primer, sedan målade jag det vita. Den vita färgen som
vi hade kvar, lokal tillverkad och mycket bra, räckte inte till hela sittbrunnen
så jag tog fram en burk ur förrådet, International Toplack White som är en
polyuretan färg, aldrig använd men några år gammal. Tyvärr en väldig tunn färg
som inte täckte särskilt bra men var lätt att arbeta med även om den tunna färgen
kladdade ner en del. På mer utsatta ställen använde jag den lokal tillverkade
alkydfärgen som täcker mycket bra men torkar lite långsammare.

Jag var klar innan lunch, som blev en mycket lyckad omelett. Resten av dagen var
jag 'ledig' medans färgen torkade. Watermakern gjorde vatten i två timmar.
Imorgon blir det att måla grå anti-slip färg både i sittbrunnen och på rufftaket.
Sedan kan jag förhoppningsvis lägga undan färg och annat för två år. Det finns,
däremot, en del annat på min 'lista'.