Borta med Bengt

En resa

Tahiti 18 oktober 2022

Tisdag den 18 oktober 2022, Airport Anchorage, Tahiti
Igår, måndag, slutade flottören i gråvattentanken att fungera så jag fick öppna
reservdelsfacket under sängen för att leta upp en ny. Vi hade två reserv så det
var bra att byta även om det inte är så lätt att komma åt skruvarna i själva
tanken eftersom hålet är litet och har man handen med flottören inne i tanken ser
man inget mer så att få skruvarna på plats tog lite tid men med lite tålamod gick
det bra. Jag passade på att även göra rent tanken. Sedan vi har den nya
watermakern använder vi sällan saltvatten till disk så gråvattentanken blir inte
så smutsig längre och, dessutom, luktar den inte heller längre.

Tanken blev ren men jag svettig så jag hoppade i havet för en svalkande simtur.
Två små rostbitar under toalettfönstret åtgärdades också.

En varm dag igen så eftermiddagen blev lugn. Jag hade tänkt byta bränslefiltren,
alla fyra, men det var alldeles för varmt att krypa runt i motorrummet så det
gjorde jag i morse innan det blev för svettigt. Jag har sparat plastburkar såsom
från yoghurten jag köper för att kunna använda de vid filterbyte. Burkarna passar
perfekt under filtren som jag bara behöver skruva loss, släppa de försiktigt i
burken och ta bort den. Ingen spill inte! Filtret var i mycket bra skick men ett
nytt skruvades ändå på plats. Dieseln var ren så den hällde jag tillbaka i
tanken. Luftningen har jag slutat med eftersom vi har en liten bälg i
bränsleledningen från dagtanken till motorn som pumpar dieseln genom filtret och
insprutarpumpen. Motorn startade direkt och stannade inte. De andra filtren var
fortfarande i utmärkt skick och inget syntes i de genomskinliga kopparna vi har
under två av filtren så jag lät de vara. Bad igen!

På eftermiddagen kom den utlovade fronten med mycket regn och en del vind.