Borta med Bengt

En resa

Valdivia 4 mars 2023

på bryggan: Bailey, en av tre hundarna på yachtklubben, väntar på en godisbit.

Lördag 4 mars 2023, Valdivia
Åter en arbetsam dag för oss på ’Bengt’. Elisabeth har tvättat och tvättat. Idag blev det mest skot och andra linor. De flesta blir som nya och hanteringsvänligare. I morse kom personalen med en arbetsbåt för att dra bort trädet som hade fastnat under båten. Vi fick dra ut ’Bengt’ mot ’Kikam’ för att få bort det stora trädet.

Medan Elisabeth höll till i tvättstugan fixade jag några saker på däck, målade ’hålet’ under mastfoten och lagade vår avloppstank med epoxi som tyvärr hade börjat läcka igen.
Jag ägnade också några timmar åt att beställa bussbiljetter till vår resa till Santiago på måndag. Det går att beställa on-line men här i Chile kan man oftast bara betala med ett chilenskt kort och RUT-numret (ett slags personnummer). Alla ’utlänningar’ hänvisas oftast till PayPal. Vi har ju PayPal så det skulle gå snabbt och enkelt. Problemet är att vi har flyttat oss till ett annat land och då skickar PayPal en säkerhetskod till det registrerade mobilnumret innan inloggningen. För mig är det mitt polynesiska nummer som . . . inte fungerar här. Numret kan dessutom inte ändras för att jag inte kan logga in på mitt konto. Efter många försök, dessutom med dåligt internet så tålamodskrävande, gav jag upp och hade redan i tanken att vi skulle åka in till stan för att köpa biljetter på bussterminalen. Vid ett sista försök beställde jag från bussbolagets egen hemsida i stället och där kunde tack och lov även ’utlänningar’ betala med kort. Jag fick ta med datorn och telefonen till marinakontoret för att få bra internet så jag kunde godkänna betalningen. På båten är nätet för långsamt och då avbryts köpet direkt.

Bussen lämnar Valdivia halv tio på kvällen och kommer till bussterminalen i Santiago vid halvniotiden nästa morgon. Den har ’Salon Cama’ som betyder, i det här fallet, sängplats. Alla vi har pratat med har bara haft lovord för den. På bussterminalen tar vi shuttlebussen in till flygplatsen. Valdivia har en liten flygplats men det finns inga flyg på morgonen så vi tar bussen. Flyget är ungefär lika dyrt och tar en och en halv timme, bussen tar tio och en halv timme.

På kvällen gick vi tvärs över bryggan för att äta middag hos Emeline och Francois på ’Riboulingue’ som ska passa vårt hem när vi är ’Borta från Bengt’. Det blev en trevlig kväll med god mat i form av crêpes a la Breton.