12 February 2019 | Les Saints
01 February 2019 | Guadeloupe, Plage Malendure

Santa Maria, juni 2018

26 June 2018 | Vila do Porto, Santa Maria
Det känns lite vemodig att lämna Santa Maria. Här sitter nyckeln i dörren och man lämnar bilen med nyckeln i.

nyckel1

nyckel2

Vila do Porto, Santa Maria

25 June 2018 | Vila do Porto, Santa Maria
Innan avfarten hade vi 'kontorsdag'. Betalade räkningar, förde över pengar, skicka mail till SATA (Azores Airlines) med inskannade dokument för att få ersättning för den långa försening Elisabeth hade när hon var och hälsade på i Sverige i april.

val
Azorerna följer med oss.

Elisabeth gjorde en 'husflagga' till Bengt i form av Yin-Yang symbolen som blev ... snygg. Nu, när vi ligger i en marina med landström, passade hon även på att laga lite kläder, lakan och flaggor innan vi stuvar undan symaskinen för ett bra tag. Detsamma gäller för tvättmaskinen som har gått ett antal gånger idag. Vi vill gärna ha alla lakan, örngott och handdukar rena innan avfarten. Jag passade på att ta isär fallvinscharna på masten och smörja dem.

flagg

Vi skickade också in en ansökan om tillstånd för att ankra på La Graciosa till 'El Cabildo de Lanzarote'. Eftersom La Graciosa är en national-park behöver man tillstånd för att ankra i Playa Francesa som är den enda viken man får vistas i. Man får stanna max. tio dagar. När vi där i 2016 hade vi inget tillstånd och ingen frågade efter det heller men senare hörde vi, av andra seglare, att polisen hade börjat köra bort folk utan tillstånd.

gr
La Graciosa

Tack vara vår vän Tom från 'Arctic Smoke' blev vi medlem i Ocean Cruising Club (OCC). Han ville gärna rekommendera oss så vi skickade in ansökningen idag. Vi har inte förlängt medlemskapet i Svenska Kryssar Klubben. Har du läst vår blogg vet du också att våra tankar och idéer om segling och livet i allmänhet inte kommer överens med SXK's. Särskild tidningen 'På Kryss' har svårt att vara en objektiv medlemstidning. 'Jag kliar dig på ryggen så kliar du mig på ryggen' mentaliteten har vi svårt för. Det gynnar varken seglingen eller klubben. Vi är för tillfället medlem i OCC, TO och JRSK. De här föreningarna har fokus på medlemmar och segling och inte på att dunka varandra i ryggen.

OCC
to
jrsk

Vi kollade också långtidsprognoserna på vädersajterna. Det finns olika modeller att ladda ner och i routingprogrammet QtVlm kan man slå samman de olika GRIB-filerna för att få en pålitligare prognos. Det verkar som om att vi kommer att få bra nordlig vind på torsdag och fredag (8-12 m/s) men sedan avtar vinden när vi närmar oss Porto Santo. Enligt QtVlm kommer hela överfarten att ta 3 dagar och 12 timmar. Hm mm ... vi får se om allt detta stämmer.

svan
Den här ligger bredvid oss i Vila do Porto.

Santa Maria, juni 2018

24 June 2018 | Vila do Porto, Santa Maria
Bild: Där borta ligger Bengt!

Elisabeth fick ett Racor-filter i födelsedagspresent från sin pappa när hon var och hälsa på i Sverige i april. Efter monteringen ville inte filtret behålla dieseln så varje gång vi startade den elektriska pumpen som pumpar dieseln från huvudtanken till dagtanken kom det väldigt lite diesel in i dagtanken men desto mer luft. Pumpen klarar 20 liter/minut, dagtanken är på 42 liter så det borde gå snabbt att fylla den, men icke. Efter att ha letat upp bruksanvisningen på nätet visade det sig att filtret måste sitta lägre än tanken annars behåller inte filtret dieseln. Monteras filtret ovanför tanken måste en backventil monteras för att filtret skulle behålla sitt 'prime', som det står. Det kunde vi konstatera för när vi hällde diesel i filtret försvann det in i tanken igen! Så vi fick gräva i VVS-lådan och för att försöka tillverka en backventil av det vi hade tillgängligt. Som tur var hade vi en del slangsocklar, backventiler och förminskningar så vi skruvade ihop något som passade vår 10 mm bränsleslang. Att jobba med diesel och filter blir alltid kladdigt så även den här gången men förhoppningsvis löste det sig fast vi får vänta med testandet tills vi har kört motorn ett tag. Dagtanken är full!

En svensk båt la till framför oss, s/y Helmi från Umeå. Vi bjöd Carl-Gustav och Helmi på kaffe och hembakt och hade en trevlig pratstund. Nästa morgon försvann de i riktning mot Madeira.

segel

Vi har ett rullstorsegel och förliket sitter fast i en profil inne i masten och istället för öglor sitter det band i under- och överkant på seglet. De sliter väldigt mycket av rullandet och när seglet slår i lätta vindar så vi fick byta ut det som sitter i underkant av seglet (underliket) eftersom bandet hade nötts av till hälften. Det nya fick sys fast för hand genom tjocka lager av segelduk. Att segelmakaren hade limmat fast det gamla bandet på seglet innan han sydde fast det var inte till hjälp heller. Det var svårt att få igenom nålen även om vi använde en segelsömmarhandske och det tog många timmar men resultatet blev bra och håller förhoppningsvis ett par år (vi tog en bit ankoralina). Vi har även passat på att smörja in alla block så linorna har så lite motstånd som möjligt.

van1

Midsommarafton var varmt men molnig så vi passade på att gå en vandring. Det finns inga träd, skog eller liknade på den här sidan av ön (se bilderna på 'tuff vandring') så att vandra i 30 graders värme med solen över en är inget nöje. Som på de andra öarna i Azorerna finns också på Santa Maria fina och välmarkerade leder. Vi gick ett par kilometer tills vi kom till en utställning, med utsiktspunkt, över öns tillkomst. Här kunde man tydligt se de olika skikt i marken som visar hur Santa Maria har kommit till genom våldsamma vulkanutbrott. För länge sedan var havsnivån 50 meter högre än idag och mycket av den nuvarande ön låg under havet. Det finns mycket kalksten under lavan på Santa Maria (de andra öarna är mycket yngre) som visade sig att innehålla mycket fossiler. I motsats till de andra öarna är det torrt här och det växer inga azaleor och hortensior men det finns gott om kaktusar och pelargoner. I byn håller de på att bygga ett museum och ett fossilens hus. Tyvärr fanns det inga utställningar än i varken museum eller fossilens hus så vi fick nöja oss med skyltarna utanför. När solen började titta fram igen vände vi om och gick tillbaka till hamnen. I den lilla ån som vi passerade fanns ål (Elisabeth var helt säkert på det).

Vi har gått fram och tillbaka till byn nästan varje dag och handlat upp oss på de saker som vi hade tänkt införskaffa på Kanarieöarna men varken Elisabeth eller jag har lust att ligga i överfulla, dyra och varma marinor för att handla inför överfarten till Sydamerika. Nu måste vi ändå lägga till någonstans för att få tag i nödraketerna men det behöver inte ta mer än en dag eller två. Här på Santa Maria betalar vi endast 10 euro om dagen i marinan eftersom vi är 'residents' (70 euro/vecka) och på Kanarieöarna kommer man inte undan under 275 euro/vecka (!). På Madeira kostar det 325 euro/vecka (2016) för en båt i Bengts storlek så om ni undrar varför vi undviker den ön den här gången så vet ni nu varför. På Kanarieöarna kommer vi enbart att ankra. På det sättet undviker vi också de små bruna djuren som så gärna vill komma ombord. La Graciosa, Lanzarote, Fuerteventura och La Gomera tänkte vi besöka innan vi seglar till La Hierro där vi kommer att ligga i hamn ett par dagar och handla färskvarorna inför överfarten till Sydamerika. Får vi inte tag på raketerna på Lanzarote är vi tvungna att stanna till i Las Palmas för att införskaffa dessa men detta vill vi helst undvika.

Nu väntar vi på att få tillbaka vår gasflaska, på tisdag, och på att den vinden som finns ska vrida tillbaka till nordost. På onsdag lämnar vi hamnen för att ankra i Baia da Praia över natten, sjöstuva och rulla in våra 'sjöben' i vikens dyning. På torsdag 'gehts los'.

Vessel Name: Bengt
Vessel Make/Model: Bruce Roberts 44 offshore
Hailing Port: Wallhamn, Sweden
Crew: Elisabeth and Wim
About:
Vi är Wim och Elisabeth, båda i 50-års ålder som träffades vintern 2011. Tillsammans har vi sex barn. Segling, havet och öar är det som lockar oss. Hamnar undviker vi så mycket som möjligt. Vi ligger helst på svaj. [...]
Extra:
Vem är Bengt? Bengt är en Bruce Roberts 44 Offshore som byggdes av Bengt Matzén i Stockholm mellan 1987 och 2001. Bengts dröm var att segla jorden runt men det blev aldrig av. Vi köpte båten av hans dödsbo och gav den namnet som en hommage till honom. Bengt är byggd i stål och [...]
Social:
Bengt 's Photos - Bilder (Main)