Grand Voyage

Atlantic crossing

21 April 2018 | Natal
Prachtig zeilweer

Nog even langs de emigratie en portpolitie voor het uitklaren en op naar de boot. De crew had verse groenten en fruit gehaald en bananen voor een heel leger. Dat beloofd wat, al hoewel ze goed van smaak zijn je krijg je er de dunne van. De overige stores waren ook al ingeruimd.

De iridium go had ik aangemeld en stond te laden en kon het eigenlijk niet verkeerd gaan na de uitleg van Coen. Iedereen bij elkaar getrommeld afscheid nemen en trossen los, het afscheid nemen van onze Australisch Canadese vrienden viel wel een beetje zwaar maar zo gaat dat met de zeezigeuners. Coen en Irish gingen een nieuwe poging wagen om naar de Azoren te vertrekken.

Na een aantal dagen wordt de wind minder en komt de spi aan dek. Het wordt een tegenvaller we kunnen hoger en sneller maar een verkeerde golf en de spi zit rond de voorstag. Dan de gennaker maar. Die doet het beter maar na een uur of 5 hebben we hem 5 keer rond de voorstag en met veel moeite er uitgekregen met een scheur van een meter komt deze ook niet meer aan dek dus onze pasaat configuratie maar weer gezet.

Het is een saaie stuk water, verrassend veel zeewier, vrijwel geen vogel slechts een paar kleine bruine meeuwtjes helaas geen albatrossen of jan van genten of vis, behalve de vliegende daar stikt het van en af toe landt er een aan dek. Er gaat een sterk verhaal van een kuip vol maar dat zal wel een fabel wezen. Dan voor de verandering de stuurautomaat stopt er mee, het compas is defect dat is jammer nu met de hand sturen echter 50% van je vrije tijd is gevuld. Opnieuw met de windpilot in de weer maar krijg hem niet goed getrimd met de golven van schuin achter loopt hij elke keer in de wind op en is er geen houden aan, zelfs niet met het roerblad dwars, ik overweeg de verkoop en twee reserve stuurautomaten te nemen. Als laatste de hydogenerator, hevig trillen en brommen maar een minimale hoeveelheid stroom leveren, deze moet in de garantie periode opgestuurd worden.

Op de AIS zien we 5 schepen passeren, en een weet een aanvarings koers aan te leggen en hadden we een reden om even met elkaar te babbelen, zij 23 dagen onderweg naar de Bahama's en wij 11 dagen naar Natal. De mid atlantic is verrassend schoon slechts een paar stukje plastic gezien en een zwemvest dat wordt gedragen door de vissers op de Afrikaanse kust het was leeg.

De doldrums passeren we op motor ik kan het geduld niet op bregen om 3 a 4 dagen met 1 knoop te liggen drijven, wel een lekker zwempartij tussen een groep grote vissen na 28 uur motoren en stevige stortbuien die het schip prachtig schoon spoelen, pakt de oost passaat net boven de evenaar ons op en gaan met een knoop of 5 verder. De evenaar komt in beeld en weten we ons even te verzetten met een fles champagne. Na 2dagen lopen we midden in de nacht Natal aan. De skyline is prachtig met de turqoise verlichte brug over de rivier. De rivier is goed betond en vinden probleemloos de jachthaven en gaan voor anker.

Atlantic crossing

21 April 2018
14 april 2018. De dag van afscheid nemen is daar. Het werd ook tijd de crew begon te morren en nu de iridium go eindelijk opgehaald kon worden spurte ik om 10.00 naar het locale depôt. Helaas, pakketje ligt op het vliegveld maar u heeft geluk, even 40 euries betalen en we bregen u heen en weer. Op het vliegveld werden we groots ontvangen door de douane na een uitleg van wat het apparaat kon was de beloning 150 euro invoerrechten. Ik kon het terug krijgen maar dan moest ik mij bij de haven melden. Zo naief als een mens kan zijn bij de haven zeiden ze u moet het op het vliegveld regelen zij hebben de belasting geïnd en de port mannen namen de benen voor een sïesta. Boos worden of niet. In ieder geval sta je met lege handen. Nog even langs de emigratie en portpolitie voor het uitklaren en op naar de boot.
De crew had verse groenten en fruit gehaald en bananen voor een heel leger. Dat beloofd wat, al hoewel ze goed van smaak zijn je krijg je er de dunne van. De overige stores waren ook al ingeruimd. De iridium go had ik aangemeld en stond te laden en kon het eigenlijk niet verkeerd gaan na de uitleg van Coen. Iedereen bij elkaar getromneld afscheid nemen en trossen los, het afscheid nemen van onze Australisch Canadese vrienden viel wel een beetje zwaar maar zo gaat dat met de zeezigeuners. Coen en Irish gingen een nieuwe poging wagen om naar de Azoren te vertrekken.
Heerlijk weg uit Mindelo eindelijk van de continue wind van 5 to 7 bft af en alle stof die van de bergen komt meewaaien.1500 mijl voor de boeg, op de high aspect gaan we naar de lijzijde van het eiland en halen de h.a. neer en hijsen we nu twee tegelijk op en hebben zo een mooi stel pasaat zeilen. Aan de loef staat de spiboom om alles open te houden en met 7 knopen spurten we weg. Volgens sailgrib doen we er 11 dagen over naar Natal en dat ziet er niet slecht uit. Het wordt mijn langste oversteek en krijg ik gedurende de eerste dagen het gevoel van waar ik allemaal mee bezig ben. Zeëen van tijd hoe vul ik het allemaal. Een duitse talige triller was het eerste slachtoffer maar de 400 pagina's waren er in 2 dagen doorheen. Boek besprekingen in de kuip haha hoe bont kun je het maken. De iridium go werkt voor wat betreft bellen en sms'en, email lukt niet en dus het downloaden ook niet daar had ik mij voor aan moeten melden. Na een aantal dagen wordt de wind minder en komt de spi aan dek. Het wordt een tegenvaller we kunnen hoger en sneller maar een verkeerde golf en de spi zit rond de voorstag. Dan de gennaker maar. Die doet het beter maar na een uur of 5 hebben we hem 5 keer rond de voorstag en met veel moeite er uitgekregen net een scheur van een metwt komt deze ook niiet meer aan dek dus onze pasaat configuratie maar weer gezet. Het is een saaie stuk water, verrassend veel zeewier, vrijwel geen vogel slects een paar kleine bruine meeuwtjes helaas geen albatrossen of jan van genten of vis, behalve de vliegende daar stikt het van en af toe land er een aan dek. Er gaat een sterk verhaal van een kuip vol maar dat zal wel een fabel wezen. Dan voor de verandering de stuur automaat stopt er mee, het compas is defect dat is jammer nu met de hand sturen echter 50% van je vrije tijd is gevuld. Opnieuw met de windpilot in de weer maar krijg hem niet goed getrimd met de golven van schuin achter loopt hij elke keer in de wind op en is er geen houden aan, zelfs niet met het roerblad dwars, ik overweeg de verkoop en twee reserve stuurautomaten te nemen. Als laatste de hydogenerator, hevig trillen en brommen maar een minimale hoeveelheid stroom leveren, deze moet in de garantie periode opgestuurd worden. Op de AIS zien we de schepen (5) passeren, en een weet een aanvarings koers aan te leggen en hadden we een reden om even met elkaar te babbelen, zij 23 dagen onderweg naar de Bahama's en wij 11 dagen naar Natal. De mid atlantic is verrassend schoon slechts een paar stukje drijven plastic gezien en een zwemvest dat wordt gedragen door de vissers op de Afrikaanse kust het was leeg. De doldrums passeren we op motor ik kan het geduld niet op bregen om 3 a 4 dagen met 1 knoop te liggen drijven, wel een lekker zwempartij tussen een groep grote vissen na 28 uur motoren en stevige stortbuien die het schip prachtig schoon spoelen, pakt de oost passaat net boven de evenaar ons op en gaan met een knoop of 5 verder.

Get Outlook for Android

Cabo Verde

07 April 2018 | Mindelo
Goed met stevige NO passaat
We nemen afscheid en met de wind op de kop varen we het zeegat uit. Het buitenkanaal is breed en voldoende diep. Het is recent door Bos en Kalis gebaggerd om zodoende de scheepvaart mogelijk te maken, echter geen vrachtschip te bekennen.

Eerst nog even weinig wind maar later komen we in de NO pasaat terecht. Met rond de 6 bft hebben we de 400 mijl snel afgelegd met af en toe een flinke bak water over ons heen en komt de Cabo Verde in zicht. Het plan is Praia, al hoewel er een poos geleden berovingen hebben plaats gevonden gaan we ervanuit dat de daders het wel voor gezien houden. We gaan voor anker, bij gebrek aan een werkende bb motor roepen we een visserman aan, om ons naar de wal te brengen.

De visserijhaven, daar werden we al opgevangen en werd ons verzocht om langs een marinevaartuig af te meren omdat het voor anker gaan niet vertrouwd was. De vissershaven was een drukte van jawelste en werden we een beetje moe van al het geschreeuw. De verse vis kwam gelegen en werd het de eerste avond vis eten. De formaliteiten waren snel en vriendelijk afgrond en dan nog een gratis ligplaats, 24 uur bewaking en een taxi voor de deur, dat kwam wel goed uit.

Het stadje was een verademing, na Dakar en Banjul en als je van de Chinese shopjes houdt met daarbij de nodige restaurantjes en barretjes dan kun je er wel vertoeven. De ene crew ging met de backpack het eiland verkennen en met de nieuwe crew een visa voor Brazilië regelen. Aan boord de reparatie van de binimi en bb motor aangepakt. Lege gasflessen vullen was ook geen probleem. Water en diesel zou over de wal met een vrachtwagen worden aangevoerd. Onze Gboy heeft de boel bedonderd door water in jerrycans te verkopen die niet van hem waren. Het bleek een indringer te zijn die zo mooi wat aan ons kon verdienen.

Na een week hadden we het wel weer gezien en zetten we koers naar Mindelo. Aanvankelijk wilde we nog een paar eilanden aan doen maar het vrije ankeren werd zwaar afgeraden ivm de veiligheid en hebben we onze oren er naar laten hangen. De 100 mijl aan de wind hakte er wel even in en waren we zeer tevreden met de snelle overtocht.

Mindelo is een aardige haven met veel gemakken voorzien, de producten zijn er duur, scheelt zo maar 50% met Nederland. Bijvoorbeeld de lokale benanen maar smaken eigenlijk wel beter dan de onze echter rotten gauw weg. Hier komen we onze Australisch/ Canadese vrienden tegen die hun mast hebben verloren het wederzien was uitermate gezellig. Voor de komende dagen was het plan om naar het buureiland Santo Antão te gaan om daar de westelijke kust te gaan bezoeken die integenstelling to alle vulkaanachtige bodems helemaal groen is. Een pickup brengt ons naar boven en door de groene kant naar beneden. Met een heel irrigatie systeem wordt het opgevangen water terug gevoerd naar terrasen en ravijnen waar suikerriet, papajas, bananen en diverse andere vruchten bomen wordt geteeld. Slim ontstaan.

s'Avonds nog even de pijnlijke benen strekken, na ons diner komen we in een winkeltje terecht dat alcoholische dranken tegen zeer schappelijke prijzen schenkt, maar super gezellig met de lokale bevolking in gesprek. In de vroege uurtjes zoeken we ons appartement op dat door een Italiaan wordt gerund.

Mindelo ziet er fraai uit met alle pastel kleurige huizen, er zijn nog wat historische gebouwen in een vervallen toestand en met slechts een gerestaureerde Portugese toren mag er wel wat meer aandacht voor het verleden zijn.

Na de wandelingen en andere tochten zijn we toe aan de oversteek. Echter de bestelling van een iridium go duurt langer dan de 5 werkdagen. De 9de april vertrekken blijkt haalbaar.

The Gambia

31 March 2018 | Edline
Prachtig
Anker op en naar Lamin, dit was de plek waar we moesten zijn. Met een twintigtal schepen was het al gauw in beeld. De diepte op de kaarten was niet zeer nauwkeurig maar met het ty mee hadden we al gauw bij de ingang een plek gevonden. En werden we verwelkomd door Gboy onze persoonlijke hulp voor de komende dagen.

Aan de wal een houten constructie dat later een bar/restaurant bleek te zijn. Het geheel was opgebouwd door een Duitser die hier zo'n 30 jaar geleden neerstreek en zo zijn paradijsje had gecreerd. Het raakt in verval net als de eigenaar die al flink op leeftijd is.

Er is een business van oesters uit de mangrove halen bij laag water, de kook eroverheen om gemakkelijk de oesters te verwijderen. Vervolgens wordt de oester op een brandstapel gebrand en het witte kalk komt vrij. Dit wordt voor witte verf of cement gebruikt. Alles wordt geprobeerd te verkopen.

Even een simkaart halen en we hebben weer contact met de buitenwereld. We worden gevraagd mee te gaan naar een reggae avond aan de beach, de broer van Gboy gaat ook mee. Reggae is niet direct onze stijl maar met elkaar maken we er wat van, later komt ook de zus van Gboy naar het feest en genieten tot in de late uurtjes.

De crew heeft bedacht om een paar nachten naar het wild reservaat te gaan om Hippo's, apen etc te gaan bekijken, dit is een beter alternatief dan helemaal de rivier op te varen. De schipper bezoekt de dierentuin en verdiept zich wat meer in de locale relaties. Na een week gaan we anker op, langs Banjul om uit te klaren en toevallig komen we de zus van Gboy tegen, ze wil meevaren en was daar voor een paspoort.

s'Avonds vertrekken we nog naar de Casamance rivier. Met een slap windje en motoren komen we rond de middag bij Edline aan. We worden al gevraagd en de ankerplek wordt al aangewezen, blijken de crew leden elkaar te kennen dus dat wordt weer gezellig. Aan de wal een constructie vergelijkbaar met Lamin maar nu een ondernemende Senegalees met zijn gezin. S'avonds lekker gezamelijk rond de rijstschotel met gebakken karper heerlijk en later rond het kampvuur met muziek en weer alle talen door elkaar heen.

Volgende dag komt de uitbreiding van de crew en gaan we eerst even inkopen doen, geen supermercado te vinden en scharrelen alles bij elkaar. Pindakaas uit het vat, vers vlees zo over de toonbank, groente was zeer beperkt en vis vers van de vissers.

De laatste dag moeten we ons afmelden bij de immigratie- politie, voor dag en dauw wij naar Ziguinchor. Op het vliegveld weet de dienstdoende ambtenaar te melden dat de locale politie het moet regelen. In Edline geen bureau te bekennen en in een achterafje 2 politiemannen in burger, 70 euries en dan krijg je een stempel. Na de ervaringen in Banjul wisten we hoe we het moesten aanpakken, ze wilden niet toegeven maar na een telefoontje met de immigratie dienst moesten ze met tegenzin bakzeil halen en kregen we allen een niets zeggende stempel.

Foundiougne Senegal

04 March 2018 | Foundiougne
32 graden en volop zon
Om 9.00 brood halen bij onze vriend de bakker om daarna anker op te gaan en we vertrekken naar het volgende grote dorp Foundiougne. De natuur bestaat uit mongrove en talloze soorten vogels, de Pelicaan is de meest opvallende.

Foundiougne is een stad waar de franse invloed goed te zien is maar alles is een vervallen toestand. Het hotel biedt uitkomst voor ons internet en zien we hier de Afrikaanse wereld zoals van de tv. Om het Erica Terpstra effect te voorkomen zetten we niet alles op foto maar we stellen vast dat het een behoorlijk rommeltje is.

De cruisvaart moet verandering gaan brengen en is er een ontvangst kade door Koreanen gebouwd en is een Chinese bank de financierder. Nu is een hulpbrug in aanbouw om een brug van 1500m te bouwen met een onderdoorvaarthoogte van 28m. Inclusief een nep rieten village en kanonnen die de weg moeten verdedigen is het touristenbeeld compleet.

We vetrekken naar Banjul met het afgaande tij. Met een mooie bries uit het Noord Westen blazen we in een middag naar de ingang van de Gambia river en gaan voor anker.

Volgende ochtend inklaren. Eerste hindernis, van de pier af zien te komen, gelukkig was er een marine man die ons wilde begleiden en zodoende kwamen we veel te weten. Immigrate gaf de nodige ophef. Voor een Spaans en Belgisch paspoort moest een visum worden gekocht. Echter de websites zeiden dat het niet van toepassing was. Met hulp van de marine man konden we inloggen op de wifi van het politiebureau en hadden bewijs.

Op naar de volgende hindernis, douane, de ambtenaar had het te druk, maar hielp wel, ik wist de login van de wifi te ontfutselen en konden we ruime tijd met hoge snelheid onze smartphone zaken regelen. Tot dat de hele meute ging bidden. Daar het vrijdag was werd er ook nog eten gedeeld en kon ik er niet on heen om mee te eten en volgende keer mee bidden!!! Maar toen ging alles super snel.

Banjul is de vertaling van janboel?? Erger dan Dakar. Nog even vis gehaald en op naar de boot. Tijdens het bakken kwam onze marine vriend langs, hij was geinteresseerd in de crew maar na een verhaal over mannen, vrouwen en kids binnen de islam, wat niet echt bekleifde ging hij er plotsklaps vandoor.