Grand Voyage

17 September 2021 | Póvoa de Varzim
16 September 2021 | Carribean
20 October 2020 | Gibraltar
14 July 2020 | Oostende
14 May 2020 | Lamin Lodge
05 May 2020 | South East Atlantic
10 March 2020 | Cape Town
20 July 2019 | The Seychelles
05 May 2019 | Durban
10 March 2019 | Sychelles
28 December 2018 | Africa
19 June 2018 | Cape Town
18 June 2018 | Cape Town
12 June 2018 | South Atlantic Mid
06 June 2018 | South Atlantic Mid
28 May 2018 | South Atlantic West
24 May 2018 | Salvador
15 May 2018 | Recife
10 May 2018 | Natal

Zeeziekte

09 December 2017 | Gibraltar
Nice sailing weather
Willem is uitgevaren naar de Canaries, ik vraag mij af waarom ga ik er niet heen, een hele stroom zeilers is alleen maar die kant op om later naar de Carieb te gaan. Nee, ik doe mijn plan, eerst de buurt maar eens een beetje verkennen en het lekkere komt dan later aan bod.

Anker op en richting Gibraltar, met het tij mee naar buiten, nog even een bankje mee pikken maar gelukkig met het zeil op en even de motor bij ben ik weer los. Ik heb er patent op om in een geul nog wel eens een bankje te pakken. Hier in de lagune is het minimaal betond en is het zo gebeurd, vooral als je solo bent en allerlei zaken parallel uitvoert.

De reis is zo'n 150 mijl en met een wind die eerst uit het oosten is en naar het noorden draait moet het in 24 uur te doen zijn en maar hopen dat de wind in de Straat van Gibraltar niet helemaal weg valt. Met een 17 knopen en één rif in het zeil loopt het schip lekker weg met golven van één meter lijkt het een peulenschil te worden. De zon stond mooi te schijnen en leek het wel een oneindige zee met bergen zilver, wishfullthinking denk ik, ik kan er uren naar zitten kijken, lekker tegen de hekpreekstoel aan.

Na een uurtje begin ik de vislijnen te orderen, van andere schepen heb ik goede berichten gehoord, dus mij moet het ook wel lukken om een dorade of een nog mooier een tonijn te vangen. Helaas nog geen beet maar wel dat ik mij katterig voel en dat is toch al een hele tijd geleden, zeker door de concentratie op het prepareren van de vislijnen. Na nog een uur houdt het maar niet op en besluit ik maar een paar vingers in mijn keel te steken en ja hoor ik was het kwijt alleen het was niet veel en dat klopte, in tegenstelling tot mijn gewoontes had ik veel te weinig gegeten. Maar nu ging het wel een stuk beter. De wind deed vervelend en ging eerst weer ruimen en na een paar uur weer krimpen en ik lag maar te klotsen en kon ik alleen maar denken aan de shanty op een hobbelend pekelveld.

Maar dan ging het goed en de maan kwam op. S'nachts probeer ik met hazen slaapjes aan mijn nachtrust te komen, tot ik mij rot schrik, in ene keer zie ik een dansend wit licht aan stuurboord, blijkt een jacht op de motor tegen de zee in te zijn met naast zijn boordlichten ook zijn ankerlicht aan heeft ipv zijn stoomlicht.

Voor de ingang van de straat neemt de wind af tot 10 knopen en draait netjes zoals voorspeld door passageweather. Ik zet de motor bij om toch een beetje goede snelheid te houden en dan plotsklaps protest van de motor en slaat af???

Of de wind het gehoord had, in ene keer draait hij van de Noord weer terug naar het Oosten en neemt toe tot 25 knopen dat is niet volgens het plan, maar Charlie maalt er niet om en gaat volop in de aanval, met een VMG van 6 knopen ploegt hij door het water met zijn vriend de windpilot die hem cool de goeie richting opstuurt. Voor de bemanning wordt het een beetje overleven met 20 keer overstag maar dan gaat het ook gesmeerd. Het is druk in de Straat een beetje vergelijkbaar met het kanaal.

Eindelijk op de ree van Gibraltar, het blijkt daar een gekte van jawelste te zijn, tankers en containerschepen alles vaart er door elkaar en mijn snelheid wordt minder. Ik probeer de motor nog een keer maar weer slaat de motor af. Wat nu. Zonder motor kon ik Gibraltar niet aan lopen dus dan maar rechtstreeks naar Almerimar, alleen de wind zou helemaal weg vallen en had onvoldoende diesel meer. Dan maar vrij zeilen naar de Noord door de ankerplaats en dan nog eens op nieuw onderzoek doen naar de motor. Starten deed de motor nu goed, we lagen bijna stil en nu deed de schroef het ook goed, raar!! Dan is Gibraltar weer in beeld en om 23.00 na 30 uur lagen we bij Queensway Quay Marina, heerlijk nog even een borrel, eten en slapen.

Om 9.00 de havenmeester, u moet weg, geen plaats er komt een 70 voeter aan. Op naar de andere haven, die had ook geen plek voor een 2.8 m diepgang dan eerst maar even tanken en nadenken. Na 125 liter voor 70 euro te hebben getankt, heb ik gelijk maar even één liter Balletines en Rum ingeslagen dan voel je je weer groeien dat je de zaken weer voor elkaar hebt.

Ha, ik had de oplossing ik ga naar Spanje, aan de andere kant van de start- en landingsbaan van het vliegveld en kan ik straks ook nog een bezoek aan Gibraltar brengen.
Comments
Vessel Name: Charlie
Vessel Make/Model: First 47.7
Hailing Port: Amsterdam
Crew: Gerard & crew
Charlie's Photos - Main
No Photos
Created 26 June 2017
2 Photos
Created 9 September 2015