Grand Voyage

17 September 2021 | Póvoa de Varzim
16 September 2021 | Carribean
20 October 2020 | Gibraltar
14 July 2020 | Oostende
14 May 2020 | Lamin Lodge
05 May 2020 | South East Atlantic
10 March 2020 | Cape Town
20 July 2019 | The Seychelles
05 May 2019 | Durban
10 March 2019 | Sychelles
28 December 2018 | Africa
19 June 2018 | Cape Town
18 June 2018 | Cape Town
12 June 2018 | South Atlantic Mid
06 June 2018 | South Atlantic Mid
28 May 2018 | South Atlantic West
24 May 2018 | Salvador
15 May 2018 | Recife
10 May 2018 | Natal

Kerst in Gibraltar jaarwisseling in Tarifa

01 January 2018 | Tarifa
Good
Na vliegtuig, bus en taxi ben ik weer aan boord, nog even betalen bij de havenmeester en dat viel reuze mee, ca 13 euro per dag.

Met een lichte wind tegen en windstiltes loop ik na 30 uur weer La Linea binnen en met een nieuwe crew in aankomst moet het toch een gezellige kerst worden. En dat wordt het ook, kerstavond in de Engelse pub. Met een grote loterij valt ons een doos met toffees ten deel, het is gezellig met al die Engelse en een verdwaalde Duitser.

Na een paar dagen voor anker en een bezoek van de Guardia Civiel op naar Ceuta na een comfortabele reis meren we met de kont naar de kade en krijgen een lijn voor op de boeg. Ceuta is een mooi gerestaureerde vestingstad en ziet er beter uit dan de Spaanse steden die ik tot voor kort heb gezien. Ceuta is een eiland en in het verleden vond elke groot macht het van belang om Ceuta in bezit te hebben. Voor meer info zie dan de volgende link: http://www.bestemminginbeeld.nl/stedentrip/europa/spanje/ceuta/actueel/specials/2420/ceuta_een_strategisch_stukje_spanje_aan_de_noordkust_van_marokko.html

Volgende dag naar de havenmeester, die wist te vertellen dat het haventarief 43 euro was. Dit vond ik te veel van het goede, zonder dat het nou echt een fijne haven was. Samen met het feit dat de crew gemeld heeft om verder over de wal te reizen besluit ik dan ook om 13.00 vertrekken en opzoek naar een ankerplek naast Monte Hacho met daarop het fort van de Byzantijnen.

Deze kant van het eiland ziet er wat geheimzinnig uit, het is de hele nacht zwaar verlicht en ik krijg het gevoel dat er een kamp is voor vluchtelingen die de grens zijn over gekomen. Stilletjes houd ik er rekening mee dat ik weleens bezoek van de militaire politie zou kunnen krijgen.

Er is slechts een kleine richel om te ankeren, en zal het anker richting de rotswand wel houden maar naar de zee toe is voor mij een onzekerheid. Het wordt een onrustige nacht, de stroom is echt wel aanwezig en voert golven mee en houdt de boot aardig in beweging. Vervelender wordt het wanneer de ankerketting over de grond begint te schrapen, van slapen komt er echt niet veel. Het anker alarm gaat af omdat het anker onvoldoende houdt. Om 9.00 schiet ik uit mijn slaap wakker en ben blij dat ik kan vertrekken.

Het schip klaar maken, anker op, grootzeil op, HA uitgerold en varen we richting Tarifa. Het wordt een mooi tochtje aan de wind en met een paar slagen langs de zuidkant van Spanje loop ik Tarifa binnen.

Volgens mijn kaart is er een ankerplek in de buitenhaven maar besluit om naar de kom te varen. Een pilotbootje komt mij tegemoet en meldt dat de ferry op mij ligt te wachten, dat komt mooi uit met deze nauwe doorgang en ik krijg een mooie plek aan een groot ponton. En is de enige plek waar jachten kunnen liggen.

Even later komt de havenpolitie langs en vraagt of ik met al mijn papieren wil meekomen. Een aardige vent half engels en spaans babbelen we over oud en nieuw en vult hij de nodige gegevens in zijn super trage computer in. Uiteindelijk moet ik 14.00 euro betalen, dat is mooi, e.e.a. is te wijten aan de verkeerde breedte die is ingevoerd, hij verandert het niet. Hij en zijn collega vertellen breed uit over het eten van 12 druiven bij het slaan van de klepel voor middernacht. Hallo ik heb geen druiven en er is geen winkel open, geen probleem we komen u straks druiven brengen. Nou een uur later ja hoor met twee man worden de druiven gebracht. Leuk hé. De jaarwisseling stelt daar niet veel voor her en der een knal en vuurwerk.
Comments
Vessel Name: Charlie
Vessel Make/Model: First 47.7
Hailing Port: Amsterdam
Crew: Gerard & crew
Charlie's Photos - Main
No Photos
Created 26 June 2017
2 Photos
Created 9 September 2015