Grand Voyage

10 May 2018 | Natal

Atlantic crossing

21 April 2018
De dag van afscheid nemen is daar. Het werd ook tijd de crew begon te morren en nu de iridium go eindelijk opgehaald kon worden spurte ik om 10.00 naar het locale depôt. Helaas, pakketje ligt op het vliegveld maar u heeft geluk, even 40 euries betalen en we bregen u heen en weer. Op het vliegveld werden we groots ontvangen door de douane na een uitleg van wat het apparaat kon was de beloning 150 euro invoerrechten. Ik kon het terug krijgen maar dan moest ik mij bij de haven melden. Zo naief als een mens kan zijn bij de haven zeiden ze u moet het op het vliegveld regelen zij hebben de belasting geïnd en de port mannen namen de benen voor een sïesta. Boos worden of niet. In ieder geval sta je met lege handen.

Nog even langs de emigratie en portpolitie voor het uitklaren en op naar de boot. De crew had verse groenten en fruit gehaald en bananen voor een heel leger. Dat beloofd wat, al hoewel ze goed van smaak zijn je krijg je er de dunne van. De overige stores waren ook al ingeruimd.

De iridium go had ik aangemeld en stond te laden en kon het eigenlijk niet verkeerd gaan na de uitleg van Coen. Iedereen bij elkaar getrommeld afscheid nemen en trossen los, het afscheid nemen van onze Australisch Canadese vrienden viel wel een beetje zwaar maar zo gaat dat met de zeezigeuners. Coen en Irish gingen een nieuwe poging wagen om naar de Azoren te vertrekken.

Heerlijk weg uit Mindelo eindelijk van de continue wind van 5 to 7 bft af en alle stof die van de bergen komt meewaaien.1500 mijl voor de boeg, op de high aspect gaan we naar de lijzijde van het eiland en halen de h.a. neer en hijsen we nu twee tegelijk op en hebben zo een mooi stel pasaat zeilen. Aan de loef staat de spiboom om alles open te houden en met 7 knopen spurten we weg. Volgens sailgrib doen we er 11 dagen over naar Natal en dat ziet er niet slecht uit.

Het wordt mijn langste oversteek en krijg ik gedurende de eerste dagen het gevoel van waar ik allemaal mee bezig ben. Zeëen van tijd hoe vul ik het allemaal. Een duitse talige triller was het eerste slachtoffer maar de 400 pagina's waren er in 2 dagen doorheen. Boek besprekingen in de kuip haha hoe bont kun je het maken. De iridium go werkt voor wat betreft bellen en sms'en, email lukt niet en dus het downloaden ook niet daar had ik mij voor aan moeten melden.

Na een aantal dagen wordt de wind minder en komt de spi aan dek. Het wordt een tegenvaller we kunnen hoger en sneller maar een verkeerde golf en de spi zit rond de voorstag. Dan de gennaker maar. Die doet het beter maar na een uur of 5 hebben we hem 5 keer rond de voorstag en met veel moeite er uitgekregen met een scheur van een meter komt deze ook niet meer aan dek dus onze pasaat configuratie maar weer gezet.

Het is een saaie stuk water, verrassend veel zeewier, vrijwel geen vogel slechts een paar kleine bruine meeuwtjes helaas geen albatrossen of jan van genten of vis, behalve de vliegende daar stikt het van en af toe landt er een aan dek. Er gaat een sterk verhaal van een kuip vol maar dat zal wel een fabel wezen. Dan voor de verandering de stuurautomaat stopt er mee, het compas is defect dat is jammer nu met de hand sturen echter 50% van je vrije tijd is gevuld. Opnieuw met de windpilot in de weer maar krijg hem niet goed getrimd met de golven van schuin achter loopt hij elke keer in de wind op en is er geen houden aan, zelfs niet met het roerblad dwars, ik overweeg de verkoop en twee reserve stuurautomaten te nemen. Als laatste de hydogenerator, hevig trillen en brommen maar een minimale hoeveelheid stroom leveren, deze moet in de garantie periode opgestuurd worden.

Op de AIS zien we 5 schepen passeren, en een weet een aanvarings koers aan te leggen en hadden we een reden om even met elkaar te babbelen, zij 23 dagen onderweg naar de Bahama's en wij 11 dagen naar Natal. De mid atlantic is verrassend schoon slechts een paar stukje plastic gezien en een zwemvest dat wordt gedragen door de vissers op de Afrikaanse kust het was leeg.

De doldrums passeren we op motor ik kan het geduld niet op bregen om 3 a 4 dagen met 1 knoop te liggen drijven, wel een lekker zwempartij tussen een groep grote vissen na 28 uur motoren en stevige stortbuien die het schip prachtig schoon spoelen, pakt de oost passaat net boven de evenaar ons op en gaan met een knoop of 5 verder. De evenaar komt in beeld en weten we ons even te verzetten met een fles champagne. Na 2dagen lopen we midden in de nacht Natal aan. De skyline is prachtig met de turqoise verlichte brug over de rivier. De rivier is goed betond en vinden probleemloos de jachthaven en gaan voor anker.