Danas Rejse

Bloggen er tænkt som et supplement til vores hjemmeside, når vi ikke har mulighed for at holde den up to date. Vi vil, når vi sejler, skrive lidt om hvad vi laver og I kan se hvor vi er.

28 September 2015 | Sundkrogen, København
23 June 2015 | Ingonish Harbour, Cape Breton
13 June 2015 | Head of St. Margarets Bay, Nova Scotia
12 June 2015 | Shelburne, Nova Scotia

På vej fra Perleøerne forbi Galapagos øerne og videre ned til Gambier øerne.

11 March 2011 | Stillehavet
Vi har haft et godt ophold i Panama, hvor vi har været i ca. to måneder. Vi fik hilst på Karsten, som besøgte os på Dana, og vi havde også en hyggelig frokost sammen.

Vi har brugt megen tid på at få nogle reservedele og en lille luftgenerator sendt herned. Der har været meget arbejde via e-mails for at bestille tingene, og også en del bøvl når vi skulle betale, som jo skal gøres i forvejen. Men det kom til at passe med tiden, at vi fik den sidste pakke, lige inden vi skulle afsted igen. Der gik også nogle dage med at få provianteret, og få købt friske varer dagen inden vi skulle sejle fra Panama ned til Perleøerne.

Det har dog ikke været hæsblæs alt sammen. Vi havde den store oplevelse at sejle gennem Panama kanalen som linehandlers på en fransk båd. Vi tog bussen tidligt om morgenen herfra Balboa og kørte over til Atlant siden, til Colon. Herfra sejlede vi ud og ankrede, for at vente på at piloten kom ombord. Efter de første sluser ankrede vi op i Gatun søen, ved en stor bøje, for natten. Næste dag på vej ned mod Pacific siden så vi to store krokodiller, som smilede til Henrik, da han fotograferede dem. Et rigtig tandpasta smil så vi kunne se alle bisserne.

Vi forlod Balboa mandag den 28. februar tidligt om morgenen og sejlede for motor ned til Perleøerne, og gik ind på ankerpladsen mellem Isla del Ray og Espiritu Santo. Her lå vi en uge, hvor vi rengjorde vandlinien og bunden på Dana, som var godt begroet, selv om vi flere gange havde dykket og renset det værste af. Det var vigtigt at skruen, kølen og hele bunden var helt fri for begroning, nu vi skulle sejle næsten 4000 sømil. Vi havde nu stor glæde af vore ny indkøbte luftkompressor. En lille maskine som giver luft til to slanger med hver sit mundstykker, så vi begge kan dykke. Det er en Hooka luftkompressor.

Tirsdag den 8. sejlede vi for motor fra Perleøerne i 0 vind. Vi havde håb om svage vinde, når vi kom fri af øerne, men ellers så vejrudsigten ikke for lovende ud for Panama Bugten. Nu havde vi besluttet at tage afsted, vi kunne jo ikke ligge og vente i evigheder på lidt vind. Typisk nok havde der i den uge vi lå der været frisk vind to af dagene, men det kunne vi jo ikke bruge til noget nu.

Inden vi tog afsted, lavede Henrik mad til fire dage, som bare skulle varmes, hvis vi fik dårligt vejr. Den første nat fik vi faktisk frisk vind op til 18 - 20 knobs vind, så det gik strygende der ud af. Men tidligt næsten morgen fes den af og lige siden har vi haft svage eller slet ingen vind. Forrige nat tog vi sejlene ned og drev afsted, heldigvis i den rigtige retning. Det er forholdene nu, så det bliver sikkert en meget laaang tur ned til Gambier. Men alt er vel ombord og humøret i top.

Vi har ikke kunne tage os sammen til at skrive før nu, her har været så mega varmt, 30 grader og derover, men lige nu er her lidt vind ned gennem lugen, så fik vi endelig sendt en position.
Vessel Name: Dana
Vessel Make/Model: Fijian 47
Hailing Port: København, Danmark
Crew: Lene & Henrik
Dana's Photos - Main
No items in this gallery.