Danas Rejse

Bloggen er tænkt som et supplement til vores hjemmeside, når vi ikke har mulighed for at holde den up to date. Vi vil, når vi sejler, skrive lidt om hvad vi laver og I kan se hvor vi er.

28 September 2015 | Sundkrogen, København
23 June 2015 | Ingonish Harbour, Cape Breton
13 June 2015 | Head of St. Margarets Bay, Nova Scotia
12 June 2015 | Shelburne, Nova Scotia

Svømmer med rokker og hajer.

23 July 2011 | d´Opunohu Bay, Moorea, Fransk Polynesien
Torsdag den 21. juli forlod vi Cooks Bay. Vi var lige et smut inde og forsyne os med nybagte baguette og komme af med affald. Vi sejlede for motor for at teste den endnu engang, der sivede stadig lidt kølevæske ud ved en studs, da vi afprøvede den i går, og Henrik måtte igang igen med nye slangestudser.

Turen tog bare en times tid, så lå vi igen for anker, men denne gang lige indenfor revet i d´Opunohu Bay i krystalklart vand med kun een meter under kølen. Det er lang tid siden, vi har gjort det. Men her er ingen tidevand af betydning og kun små bølger, når det blæser. Det er fantastisk at kigge ned og se ankeret og ankerkæden ligge på kridhvidt koralsand. Vi ser skildpadder, englerokker og mange fisk; eremitkrebs og store konkylier vandre rundt på bunden lige ved siden af Dana.

Fredag var vi tidligt oppe, for vi ville en tur med jollen et godt stykke op langs kysten for at opleve de tamme rokker og sorttippede hajer. �~V! det var overskyet og sorte skyer med regn kom over os. Efter morgen kaffen så det lidt bedre ud, men stadig tendens til en byge, som vi selvfølgelig også fik, mens vi fes afsted for vores lille påhængsmotor på 2½ heste; den skulle røres nu, inden den ruster helt sammen. Vi havde heldigvis vind og sø i ryggen, så det gik bare der ud af ned gennem løbet mellem korallerne.

Det var en lang tur, det tog næsten en time at nå helt derud, hvor rokkerne holder til. Der er et fladt stykke med koral sand ved siden af renden, og her kan man ankre jollen og springe i vandet, det når ca. til brysthøjde. Ikke så snart er man i karret, før rokkerne kommer for at se, om man har fisk med til dem. De bliver nemlig fodret når turistbådene kommer derud, så de tror, at der er mad når nogen kommer. Vi havde ikke noget med, men der kom hurtigt en båd med turister, og så var der gang i den. Det var rigtig sjovt at se så mange rokker piske rundt om benene på een og var de særlig ivrige landede de helt oppe på brystet af een for at få en godbid.

De var lidt ru på overfladen men helt silkeglatte på den hvide underside. De var en god meter tværs over fra vinge- til vingespids og så har de en meget lang halepisk, og der var en torn på, men her var der åbenbart ingen fare på færde, da de er helt tamme.

Vi svømmede ud til kanten af kanalen og her var der mange fisk og sorttippede hajer. Det var virkelig spændende at svømme rundt mellem mere end 15 hajer bare på få meters afstand. Hajerne kom også ind over det flade, da turistbådene var sejlet, og vi havde både hajer, rokker og de mange fisk der for os selv. Inden vi havde set os om, havde vi været næsten 2 timer derude, så det var tid at sejle tilbage. Vi fik fyldt benzintanken, inden vi gav den gas hjemover. Hvis vi ikke var våde i forvejen, blev vi det nu. Vi havde vind og krapsøer imod os, så det blev en våd omgang. Men det var det værd, det havde været meget spændende, og vi havde moret os med rokkerne. Det er ikke en helt almindelig oplevelse, og så oven i købet også at opleve så mange hajer tæt omkring os. Jo! det havde været en fin tur.

Så var det herligt at få et lunt brusebad og en solid frokost ovenpå alt det vandpjaskeri. Gassen var ikke helt gået af os. Det blev en dejlig stille og solrig eftermiddag, så vi tog en tur, inden vores sundowner, i jollen helt ind i bunden af d´Opunohu Bay. En smuk tur, hvor vi endnu engang kunne beundre de høje majestætiske og meget dramatiske bjergtinder, som omkranser bugten. Disse to bugter er utrolig smukke, og Moorea er vel en af de smukkeste øer herude. Frodig og grøn med fantastiske planter og smukke blomster alle vegne.

Desværre var korallerne lige afblomstret, så de var kedelige at se på, og alle koralrankerne flød rundt i overfladen. Godt vi nåede at opleve dem på Tuamotu atollerne. Men her er masser af farvestrålende fisk at se på. Vi nyder liver ved revet og arbejder også lidt; på Danas bund gror der mange forskellige dyr og planter, så vi må igang med skraberen og børsten, for at vi ikke gror fast, det er jo også en del af cruising livet.

Vi tager videre i morgen til øen Huahine. Det bliver en nat sejlads, så vi ankommer om søndag morgen.
Vessel Name: Dana
Vessel Make/Model: Fijian 47
Hailing Port: København, Danmark
Crew: Lene & Henrik
Dana's Photos - Main
No items in this gallery.