Danas Rejse

Bloggen er tænkt som et supplement til vores hjemmeside, når vi ikke har mulighed for at holde den up to date. Vi vil, når vi sejler, skrive lidt om hvad vi laver og I kan se hvor vi er.

28 September 2015 | Sundkrogen, København
23 June 2015 | Ingonish Harbour, Cape Breton
13 June 2015 | Head of St. Margarets Bay, Nova Scotia
12 June 2015 | Shelburne, Nova Scotia

Vel ankommet til ø-gruppen Vanuatu.

06 August 2012 | Anatom, Vanuatu
I morges kom vi til øen Anatom, den sydligste af øerne i Vanuatu. Vi har måtte sætte uret en time tilbage, da vi er kommet et godt stykke mere vestover. Selv om vi har haft meget skiftende og til tider svage vinde, har det alligevel ikke taget os mere end fire døgn at komme hertil.

Vi har haft næsten hele skalaen af forskelligt vejr, så vi har været beskæftiget hele tiden med at justere sejl og kurs. På turen fra Lautoka og ud gennem revet, ca. 22 sømil, havde vi kraftig nordøstlig vind, så vi blev nærmest blæst ud af Fiji, men vinden var med os, så det var iorden. På turen ud gennem den smalle passage i revet havde vi modstrøm, sammen med den stærke medvind gav det nogle meget store bølger, men vi kom fræsende sikker igennem.

Vi blev forsinket, så vi ikke kom ud gennem revet ved slæk som planlagt. Udtjekningen tog længere tid end beregnet. Vi skulle vente på paspolitiet, som så også skulle med ud til Dana. Da vi tog ind, begyndte det at blæse op og jollen hoppede og dansede rundt ved broen, hvor bølgerne løb lige ret ind. Vi skulle nu have en tredie person med og søerne blev stejlere og stejlere ud gennem løbet. Vi var alle tre plask våde, og så skulle han bare lige sikre sig, at der ikke var en blind passager ombord, dyr eller hvad ved vi, det virkede lidt tåbeligt. Henrik var så heldig, at han "bare" skulle sejle ham over til en stor motorbåd, der lå for anker ved siden af Dana. Hele den seance tog lige den ekstra tid, vi skulle bruge ud gennem revet ved slæk.

Den front, som skulle komme over os om natten i Saweni Bay, fik vi først, efter vi var kommet gennem revet og havde forladt Fiji for godt. En god byge vaskede al soden af og senere fik vi store søer ind over os, så her er med garanti ikke mere sod tilbage. Det tog det meste af den første nat at komme igennem fronten. Vinden drejede i løbet af natten fra nordøst til nordvest og videre til vest, hvilket gav modvind i nogle timer; inden den endte nede i syd ved 5 tiden om morgenen. Så kunne vi endelig komme på vores kurs til Anatom. Turen har mest været præget af overskyet vejr, dog havde vi een hel dag med flot blå himmel. Vi har nydt tiden på Fiji, men syntes også det var dejligt at komme videre, selv om vi nu er landet på Anatom i overskyet og lidt kedeligt vejr. Så kan det jo kun gå den rigtige vej.

Vi venter nu på at myndighederne skal komme herud og ordne vores papirer, så vi kan komme i land. Vi kan i kikkerten se, at der foregår et eller andet derinde, så vi er lidt utålmodige.

Foran os ligger en katamaran fra Australien, og de var søde at komme forbi i jollen, da de skulle ind og handle, for at høre om vi manglede noget. Lidt bananer ville vi gerne have, men det havde de åbenbart ikke i dag, hvor det er markedsdag. Det er det hver tirsdag og fredag. De fortalte også, at vi bare skulle blive ombord og vente på at blive tjekket ind.

Det er en stor bugt, hvor vi ligger for anker, og vi er rimelig godt beskyttet af revene omkring os. Kun fra den vestlige sektor får vi vind og sø lige ind, så ingen vestlig vind tak!

Vi glæder os til at møde en helt anden kultur her og håber at se den aktive vulkan Yasür på Tanna, som er særdeles aktiv for tiden. Vi håber ikke det bliver til mere, for så kan vi måske ikke komme op til vulkan krateret. Det er den næste ø vi skal besøge.

Ellers er alt vel ombord og vi glæder os til nye eventyr.
Vessel Name: Dana
Vessel Make/Model: Fijian 47
Hailing Port: København, Danmark
Crew: Lene & Henrik
Dana's Photos - Main
No items in this gallery.