Sailing Fidelis

Hawaii- Kodiak island Alaska

27 May 2022
27.5 om 9.30 gaat het anker op, we worden door de zelfde groep dolfijnen uitgezwaaid die ons ook welkom heette en uitgelaten verlaten we de baai. Ik heb genoten van Hawaii. We hebben een lekker windje en we gaan met gemiddeld 7 knopen Noord. Bruce the weatherman laat ons weten dat de 1ste week rustig zal verlopen , wel geeft hij een waypoint wat oostelijk.De wind is veranderlijk en houdt ons wel bezig. De nacht is onrustig, we moeten wennen aan het wachtlopen en kunnen nog niet op "commando" slapen. 28.5 In de vroege ochtend komt er een front over, we hebben flink wat regen en de wind blaast dan weer 19 tot 22 knopen of valt helemaal weg en komt weer van alle kanten. We zijn er wel even druk mee. Later is het weer weer stabiel, helaas met weinig wind maar we kunnen zeilen.We gooien een hengel uit. We sukkelen met 4 tot 5 knopen verder en vangen natuurlijk niets. Overdag proberen we wat bij te slapen en klokslag 5 uur houden we borreluur. Met Heineken 0.0%. 's nacht valt de wind helemaal weg en starten we de motor.
29.5 Nog steeds geen wind. Pas in de middag komt er een beetje wind niet veel maar genoeg om te zeilen. Het gaat niet hard maar de motor kan weer een poosje uit. We doen een nieuwe lure aan de hengel en gooien hem uit. Hopelijk helpt want het wordt echt tijd voor een visje. We hebben leuke gesprekken met ons 3en en de mannen halen veel oude herinneringen op. Met borreluur spelen we Mexican train. Helaas moet aan het eind van de middag de motor weer aan ,en weer geen vis. 30.5 Het mooie van ons wachtsysteem is dat je om de beurt een vroege- een nacht- of een laatste wacht hebt. Vandaag heb ik de wacht van 3 tot 6 uur. Dit is mijn favoriete wacht. Om 4 uur begint het alweer licht te worden. Ik ga met een koffie in de kuip zitten en geniet van het moment. Langzaamaan zie ik het donker verdwijnen en komt de horizon te voorschijn waar de zon langzaam omhoog klimt. Jeroen is ook vroeg wakker en ik maak een 2de koffie. Samen genieten we hiervan. 31.5 Vandaag weer onverwacht een lekkere zeildag. Niet heel veel wind maar genoeg om de diesel te sparen. We lezen wat en genieten van een heerlijk zonnetje in de kuip. Iedere dag denken we dat het de laatste warme dag zal zijn, maar voorlopig is het hier nog heerlijk. 01.6 vandaag weer geen wind. We varen op de motor en genieten van een prachtige paars blauwe zee met een lange hoge deining. Ideaal weer om wat te klussen. De bijboot hangt teveel te schommelen en wordt opnieuw vastgesjord , de hengel gaat uit. Er zijn wat naden losgeraakt van de UV bescherming van de genua. Na al die klusjes zitten we net lekker aan de koffie als de molen van de hengel begint te lopen. We schieten in onze reddingsvesten en halen een mooie Mahi Mahi binnen. Jeroen maakt er een heerlijke Balinese visschotel van. De dagen gaan vanzelf in elkaar over en langzaam begin ik te geloven dat ook bij deze tocht de weergoden met ons zijn. Overdag is het nog heerlijk warm, maar 's avonds wordt het koeler. 04.6 De dag begon goed, lekker fris windje. Heerlijk zeilweer. We zijn gewaarschuwd door Bruce, er komt een koufront aan waar veel wind in zit. Helaas wind uit het Noorden, en daar moeten we nu net naar toe. 's Middags hebben we de wind mooi in de zeilen en schieten we vooruit. De truien, broeken en laarzen komen tevoorschijn want de temperatuur zakt snel. 's Avonds trekt de wind aan tot wel 25 knopen, maar doordat de zee zich nog niet opgebouwd heeft is het nog comfortabel. Na de frontpassage met veel buien ruimt de wind en begint nu goed door te waaien naar 28 tot 32 knopen . De zee is onstuimig en we krijgen veel water over ons heen. Wat een geluk dat we de kuip kunnen afsluiten. De zee heeft zich opgebouwd en is nu erg ongemakkelijk soms denderen we met groot geweld van een golftop en komen we met een harde dreun weer in het water. De hele boot trilt en het is een hels kabaal. Nog niet eerder hebben we dit weer gehad. Ik hou mijn hart vast voor de nacht, en dan vooral voor mijn wacht. We hebben tot 32 knopen wind op de teller en hoewel het erg stressvol is gaat alles goed. Onze dekluiken blijken niet bestand tegen de enorme hoeveelheden water dat over ons heen komen en hebben wateroverlast. Het bed van Dirk is zo nat dat hij in de hondenkooi zijn intrek neemt, hij ligt daar ook veel minder te stuiteren. Pas na 2 nachten en 1 dag gaat de wind liggen en stopt helemaal. We motoren weer. Bruce doet erg zijn best om ons door deze depressies te leiden maar het weer verandert steeds zo snel daar kan niemand iets aan veranderen. 08.6 Na 2 dagen windstilte komt de volgende depressie. Een depressie ten zuidwesten van ons voegt zich binnen een halfuur met een depressie die ten oosten van ons ligt. We krijgen de wind nu weer recht op de neus en neemt snel in kracht toe. De boot gaat zo te keer dat we allemaal bang zijn de boel niet heel houden. We kruisen nu naar het noorden, dat gaat langzaam . Vanwege de hoge golven kunnen we niet hoog aan de wind sturen. De sfeer aan boord is een beetje bedrukt, we hebben het zwaar doordat we niet genoeg slaap kunnen pakken en het is ook heel erg koud geworden. We zitten allemaal in thermo ondergoed en dan nog 3 0f 4 laagjes over elkaar en hebben extra dekens en slaapzakken .We besluiten naar het westen te vluchten. Daar is minder wind en kunnen we wachten tot de wind krimpt naar het Noordwesten zodat we overstag kunnen en op Kodiak kunnen aansturen. In geval van nood kunnen we uitwijken naar Dutch Harbor, wat dichterbij verder naar het westen ligt. Deze koers is veel beter de boot ligt nu rustiger in het water. Na de windshift kunnen we overstag richting Kodiak 10.6 We zijn nu 2 weken op zee en moeten nog zo'n 350 mijl. Het weerbericht ziet er goed uit! Met een beetje geluk krijgen we geen depressies meer en kunnen we in een keer op kodiak aansturen.Voorlopig hebben we een mooie halve wind van 12 tot 15 knopen en we schieten vooruit. ETA zondag avond/nacht of anders maandagochtend heel vroeg. We zijn een beetje in feeststemming. 11.6 Nog een kleine 200 mijl en we zeilen nog steeds! Volgens Bruce zijn we er doorheen. We krijgen geen rottigheid meer en kunnen recht op Kodiak af. Later op de dag neemt de wind af en gaan we op de motor verder. Wat ben ik blij dat we zo'n grote tank hebben. Ik moet er niet aan denken dat je op zo'n oversteek zonder diesel komt te zitten. 12.6 De laatste dag. We hebben een heerlijk windje en kunnen de hele dag zeilen. We hebben contact met de haven en hebben een ligplaats gekregen. We komen wel laat aan maar dat maakt niet uit. Het zal nog licht zijn. Bij een ondergaande zon varen we de baai naar Kodiak in , het uitzicht is spectaculair. Een warm rozig licht verlicht de met sneeuw bedekte bergen achter een ruige kustlijn. Zeehonden steken nieuwsgierig hun kopjes boven water. Visarenden vliegen om de boot en de haven die we naderen is een echte vissershaven. Het is ondanks het tijdstip (11 uur) nog licht en erg druk in de haven. We worden vriendelijk ontvangen door de havenmeester die een lijntje aanneemt. We hebben al snel contact met de vissers , morgen begint het zalmseizoen en nu worden de boten klaar gemaakt . 's Avonds varen de eerste boten al uit en wij kruipen lekker de kajuit in. De kachel werkt !t en met een extra deken om de benen vieren we onze aankomst. Nu niet met bubbels maar met rum en whisky. Om een uur of 1 , bij het donker worden gaan we moe maar intens tevreden en waanzinnig trots op onszelf te kooi.
Vessel Name: Fidelis
No Photos
Created 6 March 2024
Created 3 September 2023
The beauty of this wilderness.
Created 30 July 2023
Created 1 April 2023
Created 14 November 2022
Created 15 July 2022
We had to come a long way . The desolation and beauty of nature and abundant wildlife was beyond our expectations.
Created 14 July 2022
We had a rough passage with 2 depressions and a couple of coldfronts. Tempratures started at 27 degrees and got in kodiak with 7 degrees C.
10 Photos | 1 Sub-Album
Created 9 July 2022
We spend almost 2 months in Hawaii berthed at the Waikiki yachtclub. We had a family get together and had a great time.
Created 26 May 2022
Created 4 November 2019
Created 10 September 2019
Created 21 July 2019
Model: Amel 54, built Chantier Amel La Rochelle 2009 . bno.118 Dimensions : 18 x 5 x 2.20m . Displacement 21 Tons . Engine VolvoPpenta 110 HP. Generator Onan 11kw . Freshwater tank 900 L. Fuel diesel 800L . Mastervolt 100A24V 3500W charger/transformer. 1500W solar panels . 2 x Furuno autoplot . Furuno 2x plotter + radar + AIS . Maxsea nav.software + routing . Irridium sat.phone + mailcompressor + router . VHF. BG windset . Furuno NMEA digital repeater . SSB HF radio . 1 x fridge+2 x fridge/freezer water cooled . Watermaker 100L/hour . Davits + highfiled RIB tender. 2 x anchorwinch Lewmar 3500 . Retractable bowthruster. Electric sheetwinches .Manual halyard winches . Furling genoa 70m2, -mainsail 50m2,-jib 35m2,-mizzen, 35m2. Genneker 150m2 . 2 x genoa pole for downwind . Saloon+galley , forward guestcabin + 2 x extra bunks, pilot berth, aft master cabin. Total 7 berths.