Båtliv i nord

Dag 102 - Til Florø

07 August 2016
(eller kanskje det heter Flora)

Det var uansett godt å komme i havn i dag etter en relativt heftig tur.

På ettermiddagen i går, etter at ungene med den store fiskelykken hadde forsvunnet, tok vi fatt på fiskingen igjen. (en liten makrell var for lite for oss to til middag) Etter en del forsøk kunne vi hale opp et par makreller til og da var i hvert fall middagen sikret.
Skipperen gjorde et forsøk på å få til en samtale med innehaveren av stedet vi var på men opplevde for første gang på hele turen at det ikke var noen interesse for en samtale. Skipperen trakk seg derfor skyndsomt tilbake for ikke å plage mannen ytterligere.
Det ble en fin kveld på brygga i Rugsund men plassen ble for liten til å ligge inneblåst i flere dager, noe vi regner med når vi ser på værmeldingene for området vi er i. Vi dro derfor før frokost for å forsøke å rekke til neste havn før været tok til for alvor.
Skipperen har sagt det før og sier det igjen. Fjordene innimellom de høye fjellene er ikke egnet for seilbåter!
Vi kastet løs fra Rugsund i blikkstille og gikk ut Nordfjord i relativt pent vær og en sekundmeter vind fra litt ulike kanter.
Bremanger ligger og stenger for oss denne gangen også akkurat som på veien oppover og akkurat som sist så hadde vi motvind rundt Bremanger. I tillegg hadde vi merkbart med strøm i mot gjennom Skatestraumen. Det er noe rart med den strømmen. I teorien skulle det jo være like stor sjanse for at vi hadde strømmen med oss som at vi har den mot i og med at strømmen endrer retning etter tidevannet og tidevannet endrer seg jevnt gjennom døgnet.
Vår opplevelse er imidlertid at vi nesten uten unntak bortsett fra når vi beregner tidevann og strøm, får den i mot oss. Rart!
I Skatestrumen fikk vi ikke bare strøm, men vi fikk også en real omgang med fallvinder fra fjellene rundt oss, bl.a fra Hornelen som ligger helt øst på Bremanger. I det ene øyeblikket blåste det ca 3 m/s for så plutselig å gå opp til 18 m/s (og 18 m/s er mye vind!!)
Vi kom os rundt Bremangers østside og fortsatte vestover for etter hvert å kunne runde ned mot Florø. Fra fjellene rundt oss fikk vi den ene kilevinken etter den andre og rekorden på turen ble 19,7 m/s. Sammen med vinden kom også regnet, og for den som ikke har prøvd så kan vi slå fast at vind på 19 m/s midt i mot sammen med regn gir en særdeles lite behagelig tilværelse. Etter å ha unnsluppet fjorden syd for Bremanger så ble det været og vinden som fulgte av det som vi måtte forholde oss til. Det ble ikke det voldsomme fallvindene, men fronten som var på vei over oss gjorde så godt den kunne for at vi ikke skulle ha det behagelig. Det blåste jevnt rundt 13 - 14 m/s og det regnet godt. På veien ble vi forbikjørt av hele konvoier av cabincruisere som tydelig hadde vært på Kalvåg (der hvor det var kulturfestival i helgen) og som nå ville til et annet sted, eller kanskje hjem. Skipperen måtte derfor ta en runde med havnebøker og kart for å se etter alternativer til Florø da det så ut som om alle båtene dro dit.
Vi valgte nå imidlertid å holde fast ved planen om Florø denne gangen og heldigvis kunne vi finne gode plasser flere steder i gjestehavna som er ganske stor.
Det ble en halv ankerdram ekstra i dag...(Så godt smakte det å komme i havn.)